اولین شکست ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

 روسیه و چین به ۱۲۸ کشوری که اعلامیه حمایت از خواست رئیس‌جمهوری آمریکا، برای انجام اصلاحات در سازمان ملل را امضا کرده‌اند، نمی‌پیوندند. اعلامیه ارائه‌شده می‌گوید سازمان ملل باید به نیرویی موثرتر در مواجهه با بحران‌های جهانی بدل شود.

مقامات روسی می‌گویند از اصلاحات سازمان ملل برای کاستن از کاغذبازی‌ها و بوروکراسی رایج در آن پشتیبانی می‌کنند، اما هر تغییری در ساختار این نهاد باید از طریق گفتگوی اعضای آن به‌دست آید، و نه از طریق اعلامیه‌ای که ایالات متحده به تنهایی ارائه می‌کند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، به خبرگزاری دولتی «تاس» گفته است «ما همگی خواستار افزایش نقش سازمان ملل در مسائل بین‌المللی هستیم» اما این نهاد به اصلاحات گسترده نیاز ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز به همین خبرگزاری گفته است از منظر مسکو، اصلاحات، باید «فراگیر» باشد، اما رایزنی است که دستیابی به توافق در مورد آن را ممکن می‌سازد.

چین نیز اعلامیه ارائه‌شده را امضا نکرده‌است.

رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه از بروکراسی و سوءمدیریت در سازمان ملل متحد انتقاد کرده و خواستار انجام «اصلاحات جسورانه واقعی» در این سازمان شد.

ترامپ گفته‌است: «سازمان ملل در سال‌های اخیر به خاطر بروکراسی و سوء‌مدیریت نتوانسته است تمام ظرفیت خود را فعال کند، حال آنکه بودجه این سازمان از سال ۲۰۰۰ حدود ۱۴۰ درصد و کارمندان آن بیش از دو برابر شده است».

۱۲۸ کشور پیش‌نویس اعلامیه سیاسی ۱۰ ماده‌ای را که ایالات متحده تهیه کرده، امضا کرده‌اند. در این اعلامیه از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، برای «آغاز اصلاحات مؤثر و معنی‌دار» در سازمان ملل حمایت شده‌است.

پیش از این گزارش شده بود که ایران نیز این اعلامیه را امضا نکرده‌است.