ریاض به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق

 «داود احمدزاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا  در خصوص تداوم دخالت­‌های ریاض در کشورهای منطقه و امکان چرخش تاکتیکی ریاض، با اشاره به اینکه ریاض با نفوذ در گروه‌های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است، بیان داشت: تلاش‌هایی برای ایجاد روابط نزدیک بین ایران و عربستان در مقطعی انجام شد؛ اما وابستگی‌های رژیم سعودی نسبت به کشورهای غربی به ویژه آمریکا باعث شد عربستان به عنوان یک عنصر مستقل شناخته نشود، بلکه به عنوان یک متغیر وابسته شناسایی شد.

وی با توجه به نفوذ واشنگتن در ریاض گفت: عربستان همیشه تحت شرایطی به روند تصمیم‌گیری‌هایی که از سوی کاخ سفید اتخاذ می‌شود، وابسته است. تشکیل محور مقاومت در منطقه و تلاش‌های هم‌زمان روسیه برای ایجاد موازنه در مقابل کشورهای غربی و محور عربی باعث ثبات در سوریه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که «آیا چرخش عربستان نسبت به ایران راهبردی است یا مقطعی؟» بیان داشت: سیاست کلی ایران از ابتدای وقوع بحران‌ها در سطح منطقه، گفت‌وگوی رو در رو با تمام کشورهای عربی بوده است. چرخش عربستان نمی‌تواند راهبردی و درازمدت باشد.

وی با تأکید بر ناکامی­‌های سیاسی و نظامی سعودی­‌ها در یمن اشاره داشت: سعودی­‌ها در یمن به رغم تلاش‌های گسترده خود برای بازگرداندن رژیم پیشین با ناکامی قطعی مواجه شده­‌اند. این جنگ غیر از رسوایی و قتل‌عام کودکان برای عربستان نتیجه دیگری نداشته است.

احمدزاده با اشاره به بحرانی که برای عربستان در عراق ایجاد شده است، تأکید کرد: روند تحولات در عراق نیز بعد از نابودی داعش و تکفیری‌ها در این کشور به نفع شیعیان و ایران است. عربستان به دنبال واسطه‌ای‌ است تا شرایط را برای گفت‌وگوهای سیاسی برای خروج از بحران خودساخته فراهم کند.

وی با توجه به دخالت­‌های سعودی­‌ها در عراق اشاره داشت: عربستان با توجه به روند عادی انتخابات در عراق در تلاش است تا حوزه نفوذ خود را در این کشور در بین گروه‌های سنی و برخی از گروه‌های شیعه افزایش دهد. سعودی­‌ها با ارتقای نفوذ گروه‌های سنی نزدیک به خود سعی می­‌کنند در روند انتخابات عراق تأثیر بگذارند.