به گزارش مهر به نقل از بی.بی.سی، عفو بین الملل عربستان سعودی را متهم کرده که موج جدیدی از سرکوبهای داخلی را با هدف جلوگیری از تظاهرات مخالفین در کشور مانند آنچه که در کشورهای دیگر عربی رخ داد، راه اندازی کرده است.
در گزارش تازه ای که از سوی عفو بین‌الملل منتشر شده، آمده است که هزاران نفر در عربستان سعودی در جریان تظاهرات ها دستگیر شده‌ اند.

به گفته این سازمان بسیاری از این دستگیر شدگان بدون تفهیم اتهام و یا بدون دادگاهی شدن بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش عفو بین‌الملل، بسیاری از اصلاح طلبان کشور نیز به دنبال دادگاه‌ هایی که این گزارش آنها را " بسیار ناعادلانه " خوانده است، به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.


عفو بین‌الملل همچنین وزارت کشور عربستان سعودی را متهم کرده که تلاش کرده تا قدرت فراقانونی در اختیار بگیرد؛ اختیاراتی که به گفته عفو بین‌الملل به این وزارت خانه اجازه می‌ دهد تا بدون پاسخگو بودن مرتکب نقض شدید حقوق بشر شود.

عفو بین‌الملل همزمان از استفاده متناوب از شکنجه در عربستان سعودی انتقاد کرده است اما مقامات عربستان سعودی این اتهامات را رد کرده‌اند.

عفو بین الملل در گزارش ۷۳ صفحه ای خود، مقامات عربستان سعودی را متهم کرده که صدها نفر را که خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی بوده و یا می‌خواسته‌ا ند که بستگانشان که بدون اتهام و یا دادگاه بازداشت شده اند، آزاد شوند را بازداشت کرده است.

گزارش تازه عفو بینالملل میگوید که از ماه فوریه سال جاری میلادی که اعتراضاتی در عربستان شروع شد، دولت عربستان سعودی سرکوب معترضین را که شامل دستگیری بسیاری از مسلمانان شیعه این کشور بود، شروع کرد.