استقرار سامانه دفاع موشکی ژاپن در مسیر عبور موشک‌های کره شمالی

 روز سه‌شنبه، ژاپن یک سامانه رهگیری موشکی را به پایگاه هاکوداته واقع در جزیره شمالی هوکایدو و در نزدیکی مسیر عبور موشک‌های بالستیکی که کره شمالی به تازگی آزمایش کرده است، مستقر کرد.

هفته گذشته، کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد پرتاب کرد که پس از به پرواز درآمدن بر فراز آسمان جزیره هوکایدو، 20 دقیقه پس از پرتاب به آب‌های اقیانوس آرام افتاد. ژاپن در پاسخ به این اقدام کره شمالی، واحد رهگیری زمین به هوای PAC-3 را در هاکوداته مستقر کرد.

ایتسونوری اونودرا – وزیر دفاع ژاپن – این حرکت را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه علیه تهدید فزاینده کره شمالی که به تازگی افزایش قوای نظامی خود را به نمایش گذاشته است، معرفی کرد.

ژاپن تایمز گزارش داد وی در روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «کره شمالی ممکن است در آینده به آزمایش موشک‌های بالستیک که بر فراز کشور ما به پرواز درآیند، بپردازد. به منظور آماده شدن برای شرایط اضطراری، ما می‌خواهیم هر اقدام ممکن را برای حفاظت از امنیت مردم انجام دهیم.»

سامانه‌های PAC-3 به منظور هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک پیش از اصابت به هدف زمینی طراحی شده اند. این سامانه، رهگیر‌های ایجیس که در دریای ژاپن مستقر شده اند را پشتیبانی می‌کند تا در صورت ناتوانی آن‌ها در رهگیری موشک‌های بالستیک در اتمسفر، این سامانه به طور جایگزین عمل کند. به نظر می‌رسد به دلیل برد 20 کیلومتری PAC-3، استقرار این سامانه دفاعی لازم بوده است.

پس از آنکه کره شمالی در ماه آگوست تهدید کرد به جزیره آمریکایی گوام حمله خواهد کرد، ژاپن چهار واحد PAC-3 دیگر را در سواحل غربی خود مستقر کرد.

روز پنجشنبه هفته گذشته، کره شمالی تهدید کرد از تسلیحات هسته‌ای برای «غرق کردن» ژاپن و فرو بردن آمریکا در «خاکستر و تاریکی» استفاده خواهد کرد. کره شمالی دلیل این تهدید را حمایت این دو کشور از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

در پی ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به وضع تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ رای داد.