ادامه پیروزی اسلام‌گرایان در مصر

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، نتایج اولیه به دست آمده از شمارش آرای مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر که در ۹ استان این کشور و طی روزهای دوشنبه و سهشنبه گذشته برگزار شد، خبر از ادامه یکهتازی جماعت اخوان المسلمون و سلفیها در انتخابات میدهد.

* ادامه یکه تازی اخوان المسلمون و سلفی‌ها

بر اساس این نتایج حزب آزادی و عدالت بازوی سیاسی جماعت اخوان المسلمون حدود ۴۰ درصد آرا در حوزه لیست‌ها را از آن خود کرده است که تصاحب ۱۱۲ کرسی پارلمانی در این مرحله از انتخابات را دربرمی‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود، در حوزه کاندیدای فردی و مستقل نیز نیمی از کرسی‌های مربوطه که شامل ۵۶ است را تصاحب کند.
اما حزب سلفی نور که به شدت از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود، پیش‌بینی شده بیش از ۱۰ درصد کرسی‌های اختصاص یافته به کاندیداهای مستقل و فردی را از آن خود کند.

* پیش‌بینی احراز این موفقیت‌ها در مراحل دیگر

این نتایج صاحبنظران را بر آن داشت تاکید کنند که جریان اسلام‌گرای مصر با اختصاص اکثر کرسی‌های پارلمان(مجلس ملت) پیروز قاطع انتخابات خواهد بود؛ موضوعی که انتظار نمی‌رود، ‌ در دو مرحله دیگر انتخابات نیز که در ۱۸ استان دیگر مصر برگزار خواهد شد، تغییر کند.

* سنگین احزاب لیبرال و چپگرا

همچنین نتایج اولیه به دست آمده از شکست سنگین احزاب لیبرال و چپگرا و دیگر جریان‌های مصری می‌دهد، به عنوان مثال جریان المصریه که ائتلافی بزرگ از نیروها و جریان‌های لیبرال و قبطی بشمار می‌آید، تنها موفق به احراز ۱۵ درصد ارا شدند، درحالی‌که حتی بدبینانه‌ترین براوردها نیز پیش‌بینی بیش از این‌ها داشتند.

* احزاب تاریخی مصر بویژه حزب " الوفد " ناکام دیگر انتخابات

این ناکامی فقط دامن‌گیر احزاب لیبرال نشد، بلکه احزاب تاریخی مصر بویژه حزبی چون " الوفد " نیز نتوانست آن گونه که باید در این انتخابات پیروز ظاهر شود و تنها ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد و نیروهای چپگرا را باید غایبان بزرگ پارلمان آینده مصر برشمرد.
این ناکامی درباره فعالان جوان انقلاب نیز قابل ملاحظه است، بگونه‌ای ائتلاف " انقلاب ادامه دارد " موفق شد، تنها بر ۷ درصد آرا دست یابد.

* پارلمان آینده یارلمانی اسلامی است

حسن نافعه، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره معتقد است که این نتایج، نتایجی قابل پیش‌بینی بود و انتظار نمی‌رود، برخلاف چنین نتایجی را در مراحل دوم و سوم نیز شاهد باشیم، مگر این‌که شاهد ائتلافی بزرگ از نیروهای غیر اسلام‌گرا جهت مقابله با نیروهای اسلام‌گرا باشیم که امری بعید و دور از انتظار به نظر می‌رسد.
نافعه تاکید کرد که باید بپذیریم که با دستیابی اخوانی‌ها و سلفی‌ها و الوسطی‌ها بر ۶۰ درصد ارا پارلمان آینده مصر شکل و ماهیتی اسلامی خواهد داشت.

* سیاست‌های حزب ملی منحل مهمترین عامل روی آوردن مصری‌ها به اسلام‌گرایان

وی دلیل روی آوردن مردم مصر به اسلامگرایان را سیاستهای ناموفق حزب ملی منحل حاکم که سه دهه بر مصر حکم میراند به به شدت اسلامگرایان را سرکوب کرده و مانع فعالیت آنها میشد، برشمرد. بگونهای که این حزب حتی به جریانهای لیبرال و چپگرای مصری نیز ضربه مهلک وارد کرد و نمونه آن به خوبی در انتخابات اخیر قابل ملاحظه است.