جانسون: روابط دوستانه را با اسرائیل برقرار می کنیم

 «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس، در پیامی که به مناسبت فرارسیدن عید «روش هشانا»، سال نوی یهودیان، منتشر کرد، آورده است: عید روش هشانا را به یهودیان در انگلیس و دیگر نقاط جهان تبریک می گویم و برای تمام آنها آرزوی سالی شیرین دارم! سال نو زمانی برای تفکر و تحلیل است. من قصد دارم سه اولویت ذهنی ام را برایتان شرح دهد: بردباری در اوج عصبانیت؛ در خانه و در محل کار، ساختن مستحکم ترین رابطه دوستانه که تاکنون میان انگلیس و اسرائیل وجود داشته است و گرامی داشتن انجمن یهودیان انگلیس که سهم بزرگی از جامعه ما را تشکیل می دهند.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه محبت و حمایت خود را از رژیم صهیونیستی علنی کرده و گفت: من منعکس کننده یک دوستی خوب میان انگلیس و اسرائیل هستم. رابطه من با اسرائیل به زمانی برمی گردد که به عنوان یک جوان در کیبوتص (یک دهکده در رژیم صهیونیستی) کار می کردم. این یک مزیت بزرگ بود که به عنوان شهردار لندن با بسیاری از همکارانم در تل آویو کار می کردم و هم اکنون نیز افتخار دارم به عنوان وزیر خارجه انگلیس با اسرائیل همکاری داشته باشم.

جانسون در ادامه ابراز امیدواری کرد روابط لندن و تل آویو در زمان وزارت وی به بهترین سطح برد و افزود: در سال آتی، دو جشن سالانه یکسان در انگلیس و اسرائیل خواهیم داشت؛ یکی جشن سالانه «بیانیه بالفور» و دیگری در ماه مه که روز اسرائیل است. برگزاری این دو جشن نه تنها دوستی عمیق ما با اسرائیل را نشان می دهد؛ تل آویو و لندن به کار، پیشرفت و کامیابی در کنار یکدیگر نیز ادامه می دهند.

بیانیه بالفور از سوی «آرتور جیمز بالفور»، وزیر خارجه پیشین انگلیس، 2 نوامبر 1917 نوشته شد و در آن موضع مثبت دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی یهودیان در سرزمین فلسطین» قید شده است.