ترامپ سرنوشت برجام را به کنگره می‌سپارد

 شبکه «ان‌بی‌سی» چهارشنبه شب به نقل از چند منبع آگاه نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به سمت گزینه عدم تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گرایش پیدا کرده است.

بر اساس قانونی که دو سال پیش همزمان با حصول توافق هسته‌ای، در کنگره آمریکا تصویب شد، رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام و همچنین همسو بودن رفع تحریم‌ها با منافع امنیت ملی آمریکا را تائید کند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل دو هفته پیش با بیان اینکه ادامه رفع تحریم‌های ایران در راستای منافع آمریکا نیست، عملا از احتمال خودداری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از صدور تائیدیه بعدی در مورد برجام در ماه آینده میلادی خبر داد.

در صورت خودداری ترامپ از صدور تائیدیه، پرونده برجام به کنگره ارسال شده و نمایندگان آمریکایی 60 روز زمان خواهند داشت تا در مورد احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام یا ادامه حضور آمریکا در این توافق تصمیم‌گیری کنند.

به نوشته ان‌بی‌سی «هدف رئیس‌جمهور در این دوره فشار به متحدان اروپایی، که عضوی از توافق هسته‌ای هستند، برای موافقت با مذاکره مجدد برخی از مفاد و فشار به ایران برای بازگشت به مذاکره خواهد بود.»

با این وجود، برخی از منابع مورد استناد این شبکه هشدار داده‌اند که ممکن است در سه هفته پیش رو، تصمیم ترامپ تغییر کند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت تصمیم خود در مورد برجام را اتخاذ کرده، اما فعلا آن را اعلام نمی‌کند.

ان‌بی‌سی نوشته است که گزینه دیگر مورد بررسی ترامپ این است که به جای فرستادن برجام به کنگره، به متحدان اروپایی آمریکا 90 روز فرصت دهد تا با بازمذاکره برجام موافقت کنند.

تاکنون هر سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با لغو این توافق مخالفت کرده و به واشنگتن توصیه کرده‌اند به تعهداتش پایبند باشد.

برخی منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که حتی بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف خروج این کشور از برجام در برهه فعلی هستند.

روز چهارشنبه هفت سناتور دموکرات در نامه‌ای به دولت آمریکا از وزرای خارجه، دفاع، دارایی و انرژی خواستند در مورد ادعای عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توضیح دهند.

در نامه سناتورهای دموکرات، با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه کنگره رئیس‌جمهور موظف است در صورت دریافت اطلاعاتی مبنی بر «نقض فاحش توافق» یا نگرانی از عدم پایبندی ایران به برجام، ظرف 10 روز کاری این موضوع را به اطلاع کنگره برساند، آمده است: «تا این تاریخ، سنا چنین اطلاعاتی دریافت نکرده است.»

تدوین‌کنندگان این نامه با بیان اینکه تاکنون اطلاعاتی که عدم پایبندی ایران را نشان داده یا مشخص کند که رفع تحریم‌ها دیگر در راستای منافع آمریکا نیست دریافت نکرده‌اند، از وزرای مربوطه خواسته‌اند ظرف دو هفته گزارشی مکتوب در مورد وضعیت اجرای برجام از سوی ایران، به کمیته قضایی سنا ارائه کنند.