بارزانی با توپ آتشین به استقبال رویارویی و تنش آفرینی می‌رود

 مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بدون توجه به مخالفت های دولت بغداد با برگزاری همه پرسی و نیز با نادیده گرفتن هشدارهای منطقه ای، ضمن تاکید بر برگزاری همه پرسی در زمان تعیین شده گویی توپ آتشین را به دست گرفته و خود را برای رویارویی آماده می کند.

لجاجت بارزانی

از نظر آنکارا بارزانی همچنان به لجاجت خود ا دامه می دهد. رهبر کُرد برای تحقق قول خود مبنی بر برگزاری همه پرسی بر رویارویی و مقابله پافشای دارد و در این میان هشدارها از بغداد تا مسکو و واشنگتن و نیز کشورهای همسایه به او ادامه دارد بدون اینکه برای اربیل حاصلی داشته باشد زیرا بارزانی اعلام کرد زمان به تاخیرانداختن همه پرسی گذشته است و گفت وگوها پس از برگزاری آن و با شروطی که به بغداد اعلام می شود، انجام خواهد گرفت.

رویارویی در داخل و تنش با همسایگان

به نظر می رسد پافشاری بارزانی بر اجرای همه پرسی جدایی در بیست و پنجم ماه جاری (سوم مهر) حاکی از این است که اربیل در نظر دارد در گامی که نتایج آن نامعلوم است، با نیروهای عراقی وارد رویارویی شده و با همسایگان عراق نیز تنش ایجاد کند.

تاکید بارزانی بر «بله به استقلال»

با وجود اینکه بغداد، تهران و آنکارا در بیانیه ای مشترک نسبت به برگزاری همه پرسی جدایی هشدار داده و تهدید کردند در صورتی که اقلیم کردستان در این مسیر گام بردارد، اقداماتی را علیه آن اتخاذ خواهند کرد، اما پاسخ کُردها از سوی بارزانی این بود: همه پرسی در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد و زمان درخواست تاخیر در آن تمام شده است و با صدای بلند می گوییم : بله به استقلال.

او همچنین کُردها را به حضور در پای صندوق های رای در روز دوشنبه فراخواند.

این در حالی است که ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق امکان دخالت نظامی برای بازداشتن اربیل از برگزاری همه پرسی را بعید دانست و اعلام کرد دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا راه حلی بیابد که برای همه طرف ها مناسب بوده و از برگزاری همه پرسی جلوگیری کند.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق نیز همه پرسی جدایی اقلیم از عراق را خودکشی توصیف کرد و از دولت بغداد خواست وحدت عراق را حفظ کند.