ارتش روسیه در اندیشه ایجاد گارد آهنین در "کالینینگراد"

 ارتش روسیه در سال های اخیر با یک فشار ژئوپلتیک از سوی ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی مواجه بوده است.

این فشار ها در دو سال اخیر به شدت گسترش یافته و هدف از آن مهار توان نظامی و موشکی ارتش روسیه در منطقه شرق اروپاست؛ نکته ای که ولادیمیر پوتین به خوبی در جریان آن است و با آزمایش های یگان های موشکی روسی قصد توسعه توان دفاعی روس ها را دارد.

آمریکا از سال گذشته پافشاری شدیدی برای استقرار هزاران نیروی نظامی خود در کشورهای همسایه روسیه داشته و در این زمینه کشورهایی همچون استونی، رومانی، جمهوری چک، لهستان و .... به عنوان هدف مطرح بوده اند.

آزمایش موشک‌های  بالستیک

پایگاه روسیا الیوم در ژانویه سال 2017 گزارش داد : آمریکا برای ورود سربازان خود به نزدیکی مرزهای روسیه برنامه ریزی کرده است . سه کشتی وارد بندر برمرهافن در شمال آلمان شده و  4 هزار سرباز آمریکایی برای تمرین های این پیمان نزدیک مرزهای روسیه از آن استفاده نمودند. نیروهای آمریکایی و لهستانی اواخر ژانویه 2017 در یک تمرین عظیم در لهستان شرکت کردند. ناتو هدف از این استقرار نیرو در کشورهای شرق خود را دفاعی توصیف نمود؛ اما روسیه با انتقاد از این اقدام بسیج نیرو را یک اقدام خصمانه غرب در شرق اروپا می داند.

اما ارتش روسیه استفاده از موشک های بالستیک را یکی از اهرم های بازدارند در نبرد احتمالی با پیمان آتلانتیک شمالی می داند و اخیرا موشک های بالستیک "یارس" را آزمایش کرده است.

 

موشک یارس در سال 2012 و 2013 میلادی به صورت جدی برای جایگزینی با نسل قدیمی موشک های "اس اس 18" به کار گرفته شدند و در همان سال اولین آزمایش های جدی این موشک انجام شد.

آزمایش موشک‌های  بالستیک

گزارش های متعددی از پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره‌پیمای "یارس" را که با سوخت جامد کار می‌کند از مجموعه فضایی پلستسک، در شمال غربی کشور منتشر شده است که نشان می دهد این موشک در سال های اخیر آزمایش های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 

موشک "یارس (R 24 Yars)" یک موشک ساخت فدراسیون روسیه بوده که با بردی معادل 11 هزار کیلومتر، طول 21 متر، عرض 2 متر، وزن کلی 49 تن و هدایت اینرسی دارای خصوصیات ویژه‌ای است. دو نوع سکوی پرتاب موشک های یارس وجود دارد: یک نوع متحرک است که می‌تواند از مکانی به مکان دیگری انتقال یابد و نوع دیگر سکوی پرتاب ثابت پنهان شده در زیر زمین است. این موشک راهبردی می‌تواند 4 تا 6 کلاهک هسته‌ای را تا مسافت 11هزار کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک "توپول" تنها یک کلاهک جنگی می تواند حمل کند. موشک "یارس" از پیشرفته ترین موشک‌های قاره پیمای روسیه با برد حدود 10 هزار کیلومتر است که به دلیل مجهز بودن به کلاهک های تقسیم شونده، رهگیری آن برای سامانه های پدافند موشکی بسیار دشوار است.

آزمایش موشک‌های  بالستیک

نیروهای راهبردی موشکی ارتش روسیه سیستم های فرمان- کنترل خود را نیز مدرنیزه کرده اند تا توانایی موشکی این کشور برای غلبه بر سیستم های دفاعی ارتقا یابد. اخیرا هم روسیه با برگزاری یک رزمایش بزرگ اهدافی را برای یک نبرد احتمالی تعریف و اجرایی کرد.

«ژنرال پیتر پاول» رئیس کمیته نظامی ناتو در این زمینه می گوید: این سازمان می‌خواهد با ایجاد ارتباط با ارتش روسیه از پیامدهای ناخواسته بروز حوادث احتمالی در طول این رزمایش اجتناب کرد. در رزمایشی که روسیه در نزدیکی مرزهایش با کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو انجام داد؛ ظاهرا خود را برای جنگی بزرگ آماده می‌کند.

 

بر این اساس، روسیه رزمایش « زاپاد- 2017» را در امتداد مرزهای کشورهای عضو ناتو چون استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان انجام داد و به گفته منابع روسی هدف از این رزمایش گسترش امنیت ملی روس ها در مرزهای غربی این کشور است.

 

البته این بخشی از اقدامات روسیه برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده آمریکا در منطقه شرق اروپاست و روسیه برنامه های متعددی برای مقابله با آن دارد. ارتش روسیه همچنین قصد دارد تا با ایجاد یک سپر موشکی یکپارچه در مناطق غربی روسیه حملات احتمالی هوایی و موشکی آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی را مهار کند.  البته آمریکا طرح روسیه برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی و موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در منطقه کالینینگراد در تلافی استقرار ادوات نظامی ناتو را محکوم کرده و آن را "بی‌ثبات کننده برای امنیت اروپا" می داند.

ویکتور اوزروف از مسئولین ارشد پارلمان روسیه در این زمینه می گوید: روسیه مجبور به اقدام در مقابل برنامه‌ریزی‌های آمریکا برای سپر دفاع موشکی در شرق اروپا شده است. ما در پاسخ به یک چنین تهدیداتی مجبور به استقرار نیروهای مضاعف هستیم. این تقویت نیرو شامل استقرار موشکهای اسکندر و سامانه دفاع موشکی S-400 در "کالینینگراد" می‌شود.

آزمایش موشک‌های  بالستیک

گزارش ها نشان می دهد که سامانه های دفاع موشکی روسی با بردی بین 300 تا 400 کیلومتر، اهداف متخاصم در کشورهای حوزه ناتو را رصد می کند و در صورت بروز تهدید این اهداف را مورد اصابت قرار خواهد داد.

 

ریانووستی در این زمینه می گوید: وزارت دفاع روسیه مجموعه ایستگاه‌های راداری منحصر به فرد "وارونژـ و پ" را مستقر کرده که قادر است موشک‌های کروز را از فاصله هزاران کیلومتری رصد کند. رادارهای معمولی تنها توانایی شناسایی موشکها را از فاصله چند صد متری دارند اما رادار "وارونژـ و پ" پس از کشف اهداف، مختصات آنها را به سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس 300 و اس 400 و در آینده اس 500 روسیه منتقل می‌کند.

 

رقابت های تسلیحاتی و نظامی دو کشور آمریکا و روسیه تاکنون منجر به ایجاد یک جنگ سرد جدید نشده؛ اما ممکن است این رقابت های استراتژیک نظامی در آینده ای نه چندان دور به یک جنگ سرد تمام عیار تبدیل شود.