لاوروف: همراه 1+5 مخالف بازنگری برجام هستیم

 لاوروف در جمع خبرنگاران افزود: همان طور که پیش تر اعلام کردم با بازنگری و کاوش در برجام مخالفیم.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) به نقل از سخنان وی در جمع خبرنگاران در نیویورک، نوشت: آنچه مربوط به تاثیر وضعیت پیرامون توافق ها در باره (موضوع برنامه هسته ای) ایران بر اوضاع شبه جزیره کره می شود، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان در این باره به صراحت و قانع کننده بیان کرد.

لاوروف به نقل از گابریل افزود: اگر در این شرایط، آمریکا از برجام خارج شود و تحریم های یکجانبه علیه ایران را که در چارچوب این توافق دو سال پیش لغو کرده بود دوباره وضع کند، اقدام واشنگتن پیام بسیار نادرستی برای کره شمالی خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اکنون تلاش می شود، کره شمالی را متقاعد کنند از سلاح هسته ای صرف نظر کرده و در آن صورت تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد.

وی هشدار داد: اما اگر توافق در مورد مساله هسته ای ایران (توسط آمریکا) لغو شود، کره شمالی خواهد گفت چرا باید با شما که توانایی اجرای توافق خود را ندارید، توافق کنیم. نه فقط وعده خود بلکه کار انجام شده را نیز عقب می کشید.

لاوروف در پایان گفت: این موضوع آشکار است و امیدوارم چنین رویکردی الگویی برای انجام اقدامات نشود.

چند مقام آمریکایی در روزهای اخیر علیه برجام سخن گفته اند و دونالد ترامپ در این رابطه در مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه موضع گیری رییس جمهوری آمریکا و اظهارات وی در باره برجام در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را غیرقابل قبول و نگران کننده خواند.

لاوروف در جمع خبرنگاران پس از دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی در نیویورک گفت: اظهارات ترامپ در باره تهران و تاکید بر موضع غیرقابل پذیرش و انتقاد شدید از برجام توافق حل کننده برنامه هسته ای ایران، جای نگرانی خاص دارد.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه سخنان لاوروف در نیویورک را منتشر کرد که در آن به برنامه نشست وزیران خارجه گروه 1+5 نیز اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: وزیران خارجه شش کشور عضو گروه 1+5 و وزیر خارجه ایران نشستی را برگزار می کنند که در آن روند اجرای برجام بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: ارزیابی های حرفه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی و یوکیا آمانو مدیرکل این آژانس را که بارها تاکید کرده، ایران منصفانه تمامی تعهدات خود را اجرا می کند، مبنا قرار می دهیم.

لاوروف افزود: از برجام و توافق طرف ها (برای حل مساله هسته ای ایران) که با خرسندی از طرف جامعه جهانی پذیرفته شد و ثبات منطقه ای و در سطح گسترده تر امنیت بین المللی را تحکیم بخشید، دفاع خواهیم کرد.