داعش نتیجه اشتباه قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای ثروتمند اسلامی است

«محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشستی با علمای افغانستان اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ و برخی از کشورهای ثروتمند اسلامی عامل پیدایش گروه تروریستی و تکفیری داعش است.

وی تاکید کرد: عاملان پیدایش داعش با صرف میلاردها دلار این گروه تکفیری را در قلب کشورهاى اسلامى به منظور کنترل بر نقاط استراتژیک منطقه بنیان نهادند.

محقق تصریح کرد: امروز افغانستان و منطقه با اشتباهات قدرت‌هاى بزرگ می‌جنگند و جامعه جهانى نیز تاوان اشتباه گذشتگان خود را می‌دهد که با صرف میلیاردها دلار جهان را ناامن کردند.

معاون دوم عبدالله در جمع علما تاکید کرد: داعش به کلید ناامنی در جهان تبدیل شده است و البته تنها با جنگ و اقدامات سخت افزارى نمی‌توان تروریسم تکفیرى را مهار کرد بلکه در کنار مقابله نظامی باید از طریق مبارزه سیاسی، فرهنگى و فکری با جریان‌های افراطی و تکفیری برخورد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: داعش در عراق و سوریه شکست خورده است و از طریق افغانستان بدنبال تسخیر آسیای مرکزی است اما بدانند که اینجا گورستان متجاوزین است.

محقق گفت که این گروه تروریستی و حامیان آنها بیشترین تبلیغات منفی را علیه شیعیان متمرکز کرده‌اند و برای تفرقه مذهبی در افغانستان تلاش می‌کنند اما تکفیری‌ها شکست سختی را متحمل می‌شوند.

معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان: خاطرنشان کرد که طرح جامع «حمایت از مراکز دینی» در شورای امنیت ملی افغانستان مطرح شد و سرانجام پس از حملات خونین اخیر تروریست‌های داعش به اماکن مذهبی و گردهمایی‌ها به تصویب رسید.

بر اساس این طرح، حدود 600 مسجد تحت پوشش قرار خواهد گرفت و از مردم افغانستان نیز می‌خواهیم که با اتحاد از این طرح پشتیبانی کند و آمادگی لازم را برای تامین امنیت اماکن مذهبی و گردهمایی‌ها نیز داشته باشند.

وی گفت که مطمئن است مردم افغانستان توانایی دفاع در برابر تهدیدات را دارند.