علت «روس‌هراسی» در آمریکا

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ان تی وی» این کشور، به سئوالات مجری این برنامه در مورد دیدگاه خود درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای پاسخ گفت.

در مورد روابط آمریکا و روسیه

لاوروف اعلام کرد که اظهارات تند در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی نمایندگان حزب دموکرات و طرفداران "هیلاری کلینتون" شنیده می شود. وزیر خارجه روسیه در این باره توضیح داد: «در رابطه با پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات باید بگویم که این روس ستیزان هستند که سعی دارند کاخ سفید را در یک گوشه گیر بیاندازند. مسلما در این بین دموکراتها نقش اصلی را بازی می کنند، برای اینکه همچنان دخالت روسیه در انتخابات را علت شکست هیلاری کلینتون می دانند که خود او حتی در کتابی نوشته که "ولادیمیر پوتین" از همان ابتدا رابطه خصمانه ای با وی داشته است. البته خشم خانم کلینتون به خاطر شکست در انتخابات قابل درک است.»

به گفته وی، در عین حال اظهارات تند ضدروسی از سوی نمایندگان حزب جمهوری خواه نیز شنیده می شود که مایل بودند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نشود، بلکه رئیس جمهوری فردی باشد که بیشتر به افکار عمومی آمریکا اهمیت می‌داد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، دلیلی نمی بیند که رهبران آمریکا که روسیه را تهدیدی برای کشورشان تصور می کنند، را در مورد اشتباه بودن چنین تصوری متقاعد کند. وی افزود: «اگر آنها (آمریکایی‌ها) می گویند، بیایید به موضوعی بپردازیم، ما موافقت می کنیم. اگر آنها می گویند که ما تهدید اصلی برای آمریکا هستیم، ما چکار می توانیم کنیم. آیا فکر می کنید می توان طرز فکر این افراد را تغییر داد؟»  

سرگئی لاوروف همچنین اعلام نمود که روسیه قصد ندارد شکایت به مراجع قضایی در خصوص تسخیر زورمدارانه ساختمانهای دیپلماتیک این کشور در ایالات متحده را به تاخیر بیاندازد و در حال حاضر مذاکرات با شرکتهای وکالتی و جمع آوری مدارک در حال انجام است.

در مورد اهداف آمریکا در سوریه

وزیر امور خارجه روسیه بعید ندانست که آمریکا ممکن است اهداف دیگری بغیر از نابودی تروریستها در سوریه داشته باشد.

لاوروف توضیح داد: «در آنجا (سوریه) بین روسیه و آمریکا نوعی همکاری از طریق کانالهای مناسب وجود دارد. این کار مشترک تاکنون هم نتیجه داده است. آمریکایی‌ها، تا آنجا که من اطلاع دارم، در سطح نظامی مسائل را به خوبی درک می کنند و مسلما حرفه ای عمل می کنند. در رابطه با اهداف مختلف آنها در سوریه باید بگویم، زمانی که گروه تروریستی داعش و به همراه آن جبهه النصره در آنجا نابود شوند، در آن صورت معلوم خواهد شد که چه کسانی چه اهدافی را در سوریه دنبال می کنند. برای اینکه همتایان آمریکایی ما، از جمله "رکس تیلرسون" سوگند خورده و اطمینان داده اند که هدف آنها در سوریه صرفا مبارزه با تروریسم است و هیچ هدف دیگری را در این کشور دنبال نمی کنند. بنابراین وقتی پیروزی بر تروریستها تحقق یافت، آنوقت معلوم خواهد شد که آیا ایالات متحده به دنبال اهداف سیاسی خاصی در سوریه بوده، یا نه.»

در مورد احتمال حمله آمریکا به کره شمالی

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین تردید دارد که آمریکا به کره شمالی حمله کند، برای اینکه پیونگ یانگ دارای تسلیحات هسته ای است. وی گفت: « حمله آمریکایی‌ها به عراق وضعیت منحصر به فردی داشت، برای اینکه آنها اطلاعات صددرصدی در اختیار داشتند که در آنجا سلاحهای کشتار جمعی به هیچ وجه وجود ندارد. ولی آنها به کره شمالی حمله نخواهند کرد، برای اینکه دقیقا می دانند که این کشور دارای بمب هسته ای است.»  وی افزود: «این تحلیلی است که همه عملا با آن موافق هستند و من امیدوارم تحلیلگران و کسانی که در رابطه با تصمیم گیریها به مقامات واشنگتن مشورت می دهند، به این مسئله توجه کرده باشند، وگرنه ممکن است به نقطه غیرقابل پیش بینی رسید. در این صورت صدها هزار نفر از مردم بی گناه در کره جنوبی، خود کره شمالی، ژاپن و حتی روسیه و چین که در نزدیکی این منطقه قرار دارند، جان خود را از دست خواهند داد.»

به عقیده لاوروف، تنها با آرامش، پیشنهاد و محکومیت می توان جریان تهدیدات متقابل بین واشنگتن و پیونگ یانگ را متوقف نمود.  

در مورد اصلاحات سازمان ملل

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، به هنگام انجام اصلاحات در سازمان ملل بسیار مهم است که با احتیاط زیادی برخورد کرد تا به فعالیت اساسی این سازمان لطمه ای وارد نشود.

وی افزود: «طرح آمریکا برای اصلاح سازمان ملل ارتباطی به ساختارهای آن که بر اساس منشور آن ایجاد شده، ندارد و هدایتی برای فعالیت هیچیک از ارگانهای این سازمان نیست. البته برخی از مفاد این سند می تواند اساسی برای کار دبیرخانه سازمان ملل قرار بگیرد، اگر چنین ماموریتی به این دفتر داده شود.»

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه از سوی هیچ کشوری پیشنهاد مشخصی در رابطه با ابتکارعمل خود در رابطه با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه دونباس اوکراین، دریافت نکرده است. وی افزود: «اگر آنها مایل به بررسی این مسئله نیستند، از دست ما کاری ساخته نیست و ما نمی توانیم کسی را در این زمینه مجبور کنیم.»  

لاوروف همچنین یادآور شد که در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل حدود 70 ملاقات با وزرای امور خارجه کشورها داشته و در 5 نشست در سطح وزیران خارجه نیز با حضور شخص دبیرکل سازمان ملل شرکت کرده است.