سخنرانی نخست‌وزیر عراق درباره همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با مردم کشورش گفت با نزدیک شدن به پیروزی علیه داعش نقشه عراق با توطئه تلاش برای تجزیه و از بین بردن وحدت کشور بر اساس طرح‌های قومیتی و نژادی روبرو شده است.

حیدر العبادی افزود: از دعوت ها به تفرقه افکنی و بازگشت به دوره تاریکی شگفت زده ایم. شهروندان کرد خود را رها نخواهیم کرد و تشکیل کشور طایفه ای را رد می کنیم همانطور که یک کشور نژادی را نمی پذیریم.

وی تاکید کرد: موضع خصمانه منطقه کردستان باعث خواهد شد تا از دریافت کمک های بین المللی محروم شوند. برگزاری یک طرفه همه پرسی نقض قانون اساسی عراق است و ما گام هایی را برای حمایت از وحدت عراق برخواهیم داشت.

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: همه پرسی منطقه کردستان را به رسمیت نخواهیم شناخت و با آن تعاملی نخواهیم داشت. امکان قرار دادن دیگران در برابر عمل انجام شده با توسل به زور وجود ندارد و چنین اقدامی شکست خواهد خورد همانطور که حزب بعث ناکام ماند.

وی گفت: بیشتر مشکلات منطقه کردستان داخلی و نه با بغداد است و با دعوت به جدایی از عراق تشدید خواهد شد.

العبادی افزود: پول های نفت منطقه کردستان که معادل یک چهارم پول نفت عراق است، کجا رفته و چرا پرداخت حقوق ها متوقف شده است؟ از مسئولان منطقه کردستان باید درباره پول های نفتی که فروخته اند سوال شود. چرا پول های نفت منطقه کردستان به یک حساب مشخص واریز نمی شود؟ نباید اموال عمومی به دارایی افراد و احزاب تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: اربیل بهانه استقلال را برای خودداری از صدور آمارهای مشخص از درآمدهای نفتی مطرح می کرد. مشکلات کردستان تشدید خواهد شد و کشورهای همسایه و جامعه جهانی به آن کمک نخواهند کرد.