آغاز همه پرسی استقلال کردستان عراق/ فتنه جدید برای رسیدن به وعده موعود صهیونیست ها؟

گروه بین الملل- اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

به گزارش افکارنیوز، کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر با مخالفت های جدی دولت عراق و ترکیه و ایران اما بارزانی تصمیم جدی خود برای برگزاری همه پرسی را اعلام کرد و روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد: " همه‌پرسی گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است."

به نظر می رسد تشکیل کشوری مستقل و سودای ریاست جمهوری هوش از سر بارزانی برده که تحلیل های بسیاری از کارشناسان جهان را گوش نکرده و تنها به فکر استقلال کردهای عراق است.

این در حالی است که پس از نشست خبری بارزانی، نخست وزیر عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بغداد هرگز همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت. العبادی از مقامات منطقه کردستان عراق انتقاد کرد و گفت که به رغم اینکه منطقه کردستان یک چهارم نفت عراق را دریافت می‌کند ولی حقوق کارمندان منطقه را پرداخت نکرده است. نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که نباید اموال عمومی در کردستان ملک برخی افراد و مسئولان باشد. العبادی مسئولان کردستان را فاسد دانست و از مردم کردستان خواست بپرسند نفتی که در این مدت فروخته‌اند به کجا رفته است؟ نخست‌وزیر عراق ادامه داد: مسئولان منطقه کردستان روزانه 900 هزار بشکه نفت یعنی نزدیک به یک چهارم نفت تولیدی عراق را در اختیار دارند و به‌رغم اینکه حقوق کارمندان در کردستان را کاهش داده‌اند، چرا از پرداخت آن عاجز هستند؟» العبادی گفت که دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت. نخست‌وزیر عراق افزود که مشکلات منطقه کردستان داخلی بوده و ربطی به بغداد ندارد. العبادی خاطرنشان کرد که دولت مرکزی عراق هرگز شهروندان کرد خود را تنها نخواهد گذاشت و بغداد مخالف فرقه‌گرایی است. وی گفت که عراق متعلق به همه عراقی‌ها است و دولت این کشور اجازه نخواهد داد ملک کسی باشد و هرگونه که خواست و بدون اینکه حسابی پس دهد، رفتار کند.

از سوی دیگر ایران به درخواست دولت عراق مرزهای زمینی و هوایی ایران را به روی اقلیم کردستان بست و همچنین اخبار رسیده حکایت از شروع اعمال محدودیت‌های مشترک عراق، ترکیه و ایران در برابر همه‌پرسی دارد.

از سوی دیگر ترکیه نیز شدت رزمایش‌های نظامی در مرز عراق را افزایش داد و مسئولان این کشور خبر دادند که دو طرف ترکی و عراقی تصمیم گرفتند گروه ویژه بحران تشکیل دهند تا لحظه به لحظه و به طور دائمی درباره همه اقدامات مراحل بعدی درباره بحران همه‌پرسی کردستان با هم مشورت و تبادل آرا داشته باشند. پارلمان ترکیه هم با تمدید یک‌ساله مأموریت نیروهای نظامی این کشور در عراق و سوریه موافقت کرده اس.

آغاز نا امنی در اقلیم

روز گذشته اما اقلیم کردستان ناآرامی جدیدی را تجربه کرد، در کرکوک، در اثر انفجار یک بمب دست‌ساز هشت‌ عضو نیروی پیشمرگه کشته و زخمی شدند و همین موضوع باعث شد تا سفارت امریکا در عراق در بیانیه‌ای به اتباع کشور خود در عراق از وقوع ناآرامی‌های احتمالی در جریان برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق هشدار  دهد.

همچنین  به دلیل وجود نا آرامی ها در اقلیم کردستان عراق، نیروهای النجبا از نخست‌وزیر این کشور خواستند در کرکوک حالت فوق‌العاده اعلام کند.

 النجباء اعلام کرده است: دولت مرکزی عراق باید حافظ هیئت دولت باعث و اقدامات لازم و بازدارنده را در ارتباط با بارزانی و افراد نزدیک به وی انجام دهد.

اسرائیل به کمک بارزانی می رود؟

میرزا دینای مشاور بارزانی می گوید: لازم است که اسرائیل به حمایت از کردها ادامه دهد و ما در تلاش برای کسب حمایت ملت یهود و دولت اسرائیل هستیم و تمایل داریم که به ما در ایجاد یک کشور دموکراتِ سکولار نظیر دولت اسرائیل – که به ادعای دینای - جواهر خاورمیانه است، کمک کند.

این سخنان نشان می دهد طرح جدایی کردستان عراق طرحی اسرائیلی است و رژیم صهیونیستی پس از شکست هایی که در منطقه خورده با حمایت از کردها به دنبال تشکیل کشوری جدید است تا حیثیت از دست رفته خود را مجددا به دست آورد.

به نظر می رسد اسرائیلی ها حتی فکر پس از جدایی کردستان عراق را نیز کرده اند و پس از آن می خواهند سوریه را دستخوش چنین تجزیه طلبی قرار دهند.

روایت روزنامه ینی شفق ترکیه روایت جالبی است، این روزنامه می نویسد : تل‌آویو در نظر دارد در درجه اول عراق و سپس سوریه را به دنبال همه‌پرسی تقسیم کند. اگر اسرائیل به این هدف دست یابد، به «سرزمین موعود» دست خواهد یافت.

این روزنامه در ادامه تحلیل خود می گوید: در حالی که در کمپین‌های بارزانی پرچم‌های اسرائیل به اهتزار در‌می‌آید و سرودش خوانده می‌شود، اسرائیل به دنبال «سرزمین موعود» می‌رود.

جلسه فوق العاده ایران و بستن مرزهای هوایی کردستان عراق

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی که صبح دیروز به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مؤثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسئولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در‌خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبدأ آن اقلیم کردستان است مسدود شد.

 وی افزود: بر اساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. خسروی خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسئولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق، امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.