جنگ سوریه به پایان خود نزدیک می شود

عون که امروز (دوشنبه) برای دیداری رسمی از فرانسه به این کشور سفر کرد، با حضور در کاخ الیزه با مکرون دیدار و گفت و گو کرد.

رئیسان جمهوری لبنان و فرانسه پس از این دیدار در یک نشست مطبوعاتی موضوعات مطرح شده در دیدار خود را تشریح کردند و به بیان مواضع درباره مسائل مختلف از روابط دوجانبه تا موضوعات منطقه ای از جمله بحران سوریه پرداختند.

**مکرون: با لبنان و سازمان ملل برای حل بحران پناهجویان سوری تلاش خواهیم کرد/ لبنان باید الگوی تکثر و تسامح و دموکراسی باقی بماند

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در این نشست خبری که به طور زنده از شبکه های تلویزیونی لبنانی پخش شد ضمن ستایش پیشرفت های سیاسی که لبنان پس از انتخاب رئیس جمهوری در سال گذشته تاکنون شاهد بوده، گفت: لبنان باید الگوی تکثر، تسامح و دموکراسی باقی بماند.

وی با بیان اینکه لبنان نیز همچون فرانسه با حملات تروریستی بزرگی روبرو بوده است، گفت: ما ایستادگی ارتش لبنان را که قدرت خود را در جنگ با داعش در عرسال اثبات کرد، ستایش می کنیم.

مکرون ضمن تاکید بر حمایت کشورش از حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان خاطرنشان کرد: کشورش خود را متعهد می داند که در سالهای 2016 تا 2018 مبلغ 100 میلیون یورو به لبنان کمک کند.

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به بحران پناهجویان و مشکلاتی که دولت لبنان به دلیل حضور تعداد بالای پناهجویان روبروست گفت: ما با همکاری لبنان و سازمان ملل برای مواجهه با بحران پناهجویان تلاش خواهیم کرد.

وی همچنین گفت که فرانسه تلاش می کند کنفرانس جدیدی را برای حمایت از سرمایه گذاری در لبنان برگزار کند.

مکرون بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه نیز تاکید کرد و سیاست خویشتنداری دولت لبنان در قبال تحولات سوریه را بهترین وسیله برای محافظت از ثبات دانست.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: لبنان امروز به دلیل پذیرش پناهجویان سوری با مشکلات سختی روبروست و از طرف دیگر حل نشدن بحران در سوریه مانعی برای بازگشت آنها به کشورشان است. ما امیدواریم راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا کنیم.

**عون: جنگ در سوریه به پایان خود نزدیک می شود/فرانسه همیشه در کنار لبنان بوده است

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در ادامه نشست خبری، ضمن تشکر از دعوت همتای فرانسوی اش برای دعوت به این سفر گفت که فرانسه همیشه و بویژه در مقاطع حساس در کنار لبنان بوده است.

وی گفت: ما با رئیس جمهوری فرانسه درباره وضعیت خاورمیانه و همه راه های مسالمت آمیز برای ایجاد صلح در منطقه گفت و گو کردیم.

رئیس جمهوری لبنان با اشاره به وضعیت سوریه گفت: جنگ در سوریه به پایان خود نزدیک می شود و نشانه های حل مسالمت آمیز بحران آشکار می شود. ما منتظر موفقیت گفت و گوها هستیم.

وی از بی توجهی رژیم صهیونیستی به قطعنامه های بین المللی و ادامه اقداماتش در تجاوز به حریم لبنان انتقاد کرد.

رئیس جمهوری لبنان با اشاره به موضوع پناهجویان سوری در لبنان گفت که به رئیس جمهوری فرانسه گفته که کشورش بر بازگشت امن پناهجویان به کشورشان تاکید می کند.

وی از فرانسه خواست تا برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان کمک کند.

عون بار دیگر مخالفت خود را با اعطای شهروندی به پناهجویان که اخیرا از طرف رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد شد، اعلام کرد و گفت: هدف از بازگشت پناهجویان پایان رنج آنهاست و اینکه لبنان نیز توان لازم برای رفع خواسته های آنها را ندارد.

**سفر عون به فرانسه

عون نخستین رئیس جمهوری است که از زمان انتخاب امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه به پاریس سفر می کند.

عون را در این سفر «جبران باسیل» وزیر امور خارجه، «پییر رفول» وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری و «رامی عدوان» سفیر لبنان در فرانسه همراهی می کنند.

علاوه بر دیدار با امانوئل مکرون، حضور در مجالس نمایندگان و سنای فرانسه و شرکت در نشستی درباره مسیحیان شرق از جمله مهمترین برنامه های سفر رئیس جمهوری لبنان به پاریس است.

وی پیش از دیدار با مکرون با حضور در طاق نصرت در خیابان شانزه لیزه فرانسه تاج گلی را به نشانه احترام به نظامیان کشته شده فرانسوی تقدیم کرد.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نیز ماه پیش به فرانسه رفت و با مقام های ارشد این کشور دیدار کرد.

همچنین قرار است مکرون بهار سال آینده به بیروت سفر کند.

لبنان پیش از استقلال در سال 1943 میلادی، مستعمره فرانسه بود و اکنون نیز روابط نزدیکی بین دو کشور در تمامی زمینه ها وجود دارد.