آمریکا به‌خاطر منافع سیاسی خود با داعش همکاری می‌کند

 روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: آمریکا تلاش می کند تا پیشروی واحدهای نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه" به سمت شهر "دیرالزور" سوریه را تضمین کند تا آنها موقعیت خوبی در مذاکرات مربوط به حل و فصل سیاسی بحران در سوریه بدست آورده و از این وضعیت به نفع خویش استفاده کنند و برای رسیدن به این هدف، حتی حاضر است با داعش نیز همکاری داشته باشد.

این مطلبی است که سرهنگ بازنشسته "ویکتور موراخوفسکی" کارشناس نظامی برجسته روس و سردبیر مجله «آرسنال میهنی» در گفتگو با این روزنامه به آن اشاره کرده است.

روز گذشته وزارت دفاع روسیه تصاویری را از استقرار تجهیزات نظامی آمریکایی در مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش منتشر کرد. وزارت دفاع روسیه یادآور شد که نیروهای ویژه نظامی آمریکایی در این مناطق به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک می کنند تا از طریق نیروهای داعشی در امتداد چپ رودخانه فرات پیشروی کنند.  

موراخوفسکی توضیح داده است: «آمریکایی‌ها با این هدف این اقدام را انجام می دهند تا مانع از پیشروی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها برای پاکسازی کرانه باختری رود فرات از حضور تروریستهای داعشی شوند. آنها با این اقدام امیدوارند تا نیروهای دموکراتیک سوریه در روند مذاکرات سیاسی آینده در سوریه و زمانی که در این کشور بحث مربوط به کنترل مناطق مختلف مطرح می شود، برگ برنده ای در دست داشته باشند و آنها بتوانند از این موقعیت آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.»

به گفته این کارشناس نظامی، این مانور یک اقدام درازمدت است که البته چشم انداز آن بسیار نزدیک خواهد بود، برای اینکه پیروزی بر تروریستهای داعشی در استان دیرالزور کاملا قابل پیش بینی و نزدیک است.   

موراخوفسکی همچنین یادآور شد که همکاری آمریکا با داعش، چیزی نیست که امکان آن بعید باشد، برای اینکه آمریکا همیشه برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص خود با گروههای تندرو، ارتباط برقرار کرده است که از جمله نمونه های بارز آن می توان به همکاری آمریکایی‌ها با گروههای مسلح تندرو برای مقابله با نیروهای شوروی سابق در افغانستان اشاره کرد. وی گفت: «این یک کار کاملا برنامه ریزی شده است که دهها سال است در نقاط مختلف جهان به اجرا گذاشته شده و خبر تازه‌ای نیست.»    

پیش از این "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه نیز اعلام کرده بود که آمریکا فعالانه از تروریستها برای ممانعت از پیشروی ارتش سوریه استفاده می کند، برای اینکه آنها از موفقیتهای نیروهای دولتی خرسند نیستند.

ضمن اینکه "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته تاکید کرد که بعد از پیروزی بر تروریستها در سوریه، مشخص خواهد شد آیا ایالات متحده همانطور که مقامات آمریکایی می گویند، صرفا برای مبارزه با داعش در سوریه حضور دارند یا اهداف دیگری را دنبال می کنند!