علت حذف سودان از فهرست ضدمهاجرتی ترامپ

 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، فرمان مهاجرتی خود را تمدید و به روز رسانی کرد؛ بطوریکه هم اکنون اتباع هشت کشور شامل ایران، لیبی، سوریه، سومالی، یمن به علاوه ونزوئلا، کره شمالی و چاد از سفر به آمریکا منع شده اند. پیش از این در فهرست ضدمهاجرتی ترامپ، نام سودان نیز به چشم می خورد؛ اما در فهرست جدید نام این کشور حذف شده است.

نخستین فرمان مهاجرتی ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع کشورهای عمدتا مسلمان به آمریکا، یکشنبه این هفته منقضی شد و هنگام تمدید آن و اضافه کردن نام سه کشور جدید به فهرست، هیچ بیانیه رسمی از سوی کاخ سفید درباره حذف نام سودان، منتشر نشد.

برخی از منابع دولتی احتمال می دهند همکاری های سودان با آمریکا به ویژه در بخش امنیتی موجب حذف نام این کشور از فهرست ترامپ شده است؛ اما عده ای دیگر معتقدند یک انگیزه سیاسی پشت این تصمیم گیری پنهان بوده است.

«رایان گریم»، رئیس دفتر «اینترسپت» در واشنگتن، با انتشار یک توییت اعلام کرد: دلیل اینکه سودان از فهرست مهاجرتی ترامپ حذف شد، لابی گری گسترده امارات متحده در میان مقامات واشنگتن است. سودان در همکاری با کشورهای عربیف سربازان مزدوری را به جنگ یمن اعزام کرد و امارات متحده این موضوع را به مقامات کاخ سفید یادآور شد.

سودان تجهیزات لازم برای هزاران سرباز را در جنگ با یمن تامین می کند و یکی از حامیان ائتلاف عربستان در این تجاوز نظامی است. ائتلافی که امارات متحده و تعداد زیادی از کشورهای عربی منطقه نیز در آن حضور دارند. آمریکا نیز از این ائتلاف پشتیبانی لجیستیکی می کند.

در ادامه گزارش ایندیپندنت آمده است: جالب آنکه سودان در کنار ایران و سوریه، سه کشوری هستند که در «فهرست حامیان تروریسم آمریکا» قرار دارند. سودان از سال 1993 تحت تحریم های آمریکا قرار دارد؛ بطوری که سلاح های آمریکایی و یا هر محصول دیگری که در کارخانه های آمریکا تولید شوند، اجازه فروش به سودان را ندارند و افزون بر این، صادرات سودان نیز با شدیدترین سختگیری ها از سوی واشنگتن روبرو است.

وزارت خارجه آمریکا در ماه ژوئیه، لغو برخی از تحریم های سودان را به تعویق انداخت و از دولت این کشور خواست اقدامات مثبتی از جمله برقراری آتش بس در مناطق درگیر جنگ داخلی، بهبود وضع دسترسی به کمک های بشردوستانه و همکاری بیشتر با آمریکا برای خاتمه دادن به ناآرامی های منطقه و تهدیدات تروریستی، انجام دهد.

ترامپ مدعی شد ممنوعیت سفر اعمال شده از سوی وی برای ردیابی آنچه وی تهدیدات تروریستی می‌خواند، ضروری است. کاخ سفید نیز در بیانیه یکشنبه شب اعلام کرد این یک گام مهم در چارچوب ایجاد سامانه مهاجرتی است تا ایمنی و امنیت آمریکایی ها در دوران افزایش خطر تروریسم و جرائم فراملیتی، حفظ شود.

یک کارشناس و استاد دانشگاه در دانشکده قانون دانشگاه ویریجینیا درباره فهرست مهاجرتی جدید ترامپ گفت: اقدام اخیر ترامپ بیش از آنکه یک عمل غرض ورزانه به نظر برسد، تلاشی برای محقق کردن وعده های انتخاباتی اش است.

 

انتهای پیام/