استفاده علمای سعودی از توییتر و کتب درسی برای نفرت‌پراکنی بر ضد شیعیان

دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه اعلام کرد عربستان سعودی نسبت به نفرت‌پراکنی بر ضد اقلیت شیعه خود که از سوی علمای بلندپایه مذهبی، توییتر و کتب درسی این کشور رخ می‌دهد بی‌تفاوت است.

بنا بر اعلام این گروه که مقر آن در نیویورک قرار دارد، علمای سعودی، از جمله آن‌هایی که مناصب رسمی دارند، از ابزارهای قرن بیست و یکمی نظیر توییتر برای ترویج نابردباری و تعصب در میان میلیون‌ها دنبال‌کننده خود بهره برده اند. همچنین بیشتر واژگان آنها تا سطح "ترویج تنفر و تبعیض" پیش می‌رود.

عبارات موهن علمای مشهور سعودی بر ضد شیعیان با زبان بکار رفته در فرامین مذهبی مورد تأیید دولت و متون کتب درسی کودکان نیز مطابقت دارد. در این عبارات و متون از واژگانی قابل فهم برای تخریب عقاید مذهب شیعی استفاده می‌شود.

این گروه برای اثبات این مدعا از نمونه‌های متعددی استفاده می‌کند. برای مثال، این گروه به پستی در فیس‌بوک اشاره می‌کند که در آن یک مفتی سعودی مشهور، بمب‌گذاری سال 2015 در یک مسجد شیعیان در قطیف را ستایش کرده است. البته وی پس از مدتی این پست را بدون ارائه توضیح حذف کرد.

بنا بر اعلام پژوهشگران دیدبان حقوق بشر، مفتی اعظم عربستان در سپتامبر سال 2016 در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سعودی مدعی شد ایرانیان مسلمان نیستند.

بنا بر اعلام این گروه، نفرت‌پراکنی بر ضد شیعیان پیامدهای مرگباری در منطقه داشته است و گروه‌هایی نظیر داعش و القاعده از این بهانه برای هدف قرار دادن غیرنظامیان شیعه و اماکن مذهبی استفاده کرده اند.

در بخشی از بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده است: «مقامات سعودی به سرعت این حملات را محکوم کردند؛ اما برای ریشه‌کن کردن معضل نفرت‌پراکنی که از چنین حملاتی پشتیبانی می‌کند وارد عمل نشده اند.... برعکس، ریاض حتی در مواردی افرادی را که برای اتحاد شیعه و سنی کوشیده‌اند تنبیه کرده و کمیته‌ای که می‌کوشید تقویم تاریخ سنی و شیعه را همسان‌سازی کند تعطیل کرده است.»

دیدبان حقوق بشر از آمریکا، یک متحد مهم برای عربستان، خواسته است تحریم‌های مرتبط با تبعیض مذهبی را بر ضد ریاض اعمال کند.