واکنش روسیه به انتقادها از همکاری نظامی با ترکیه

دفتر ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: هیچکس حق ندارد از همکاری‌های نظامی و فنی روسیه و ترکیه تا جایی که بر اساس قوانین حقوق بین المللی باشد و کشور دیگری را هدف قرار ندهد، انتقاد کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه این سخنان را در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص توافق خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه از سوی ترکیه بیان کرد.
 
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتقاد از قصد ترکیه برای خرید این سامانه موشکی پیشرفته تصریح کرد بسیار مهم است که تجهیزات نظامی خریداری شده، با سامانه تجهیزات ناتو سازگار باشد.
 
ترکیه دومین ارتش بزرگ را در میان کشورهای عضو ناتو دارد و از اعضای بسیار مهم ناتوست.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش‌تر اظهارات ناتو را در این مورد رد و اعلام کرده بود ترکیه با هر کشوری که بخواهد توافق خواهد کرد و ناتو هیچ بهانه ای برای دخالت ندارد. سامانه دفاع هوایی و ضدموشکی نسل جدید اس 400 ، برای منهدم کردن هواپیماهای نظامی،‌ راهبردی، موشک های کروز و موشک های بالستیک طراحی شده است.
 
پسکوف همچنین به دیدار روز پنجشنبه اردوغان و پوتین در آنکارا اشاره کرد. به گفته پسکوف «این دیدار در چارچوب روابط تنگاتنگ دو کشور انجام می شود.» سران دو کشور در خصوص روابط دو جانبه، اوضاع سوریه و عراق و نیز دیگر موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی تبادل نظر خواهند کرد.