واکنش متقابل مسکو به آمریکا در موضوع معاهده آسمان‌های باز

، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه احتمال انجام اقدامات متقابل به دلیل اعمال محدودیت در معاهده آسمان‌های باز از جانب آمریکا را رد نکرد.

سرگئی ریابکوف – معاون وزیر خارجه روسیه – روز چهارشنبه گفت کشورش به اعمال محدودیت‌های آمریکا بر معاهده آسمان‌های باز پاسخ خواهد داد. وی گفت وزارت دفاع روسیه اکنون اقدامات متقابل بالقوه را مورد بررسی قرار داده است.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: «همانگونه که مقامات وزارت خارجه گفته اند، به نظر می‌رسد طرف روسی اقدامات متقابل خاصی را در این مورد انجام خواهد داد. اما پیش از آنکه در این‌ مورد تصمیم نهایی را اعلام کنیم، باید شرایط را با همکاری ارتش بررسی کنیم تا دریابیم به چه شکل می‌توانیم به آمریکایی‌ها پاسخ دهیم. اما شکی ندارم پاسخی وجود خواهد داشت.»

وی افزود معاهده آسمان‌های باز باید حفظ شود و روسیه به صورت یک طرفه امتیازی واگذار نخواهد کرد.

ریابکوف در ادامه اظهاراتش گفت: «ما معتقدیم در اجرای این توافق منافع یک جانبه جایی ندارد. این معاهده سندی است که به طور دوجانبه مفید، ضروری و مهم است و باید حفظ شود. اما آمریکا بار دیگر با این اقدام نشان داد قصد دارد در جهت اعمال فشار گام بردارد. البته اقداماتی که آمریکا در صدد انجام آن‌ها است با اعمال فشار قابل اجرا نیستند و هیچ مصالحه یک جانبه‌ای از طرف ما انجام نخواهد شد.»

با این‌حال، در روز 26 سپتامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد مقامات آمریکایی قصد دارند بر پروازهای نظارتی روسیه بر فراز خاک آمریکا تحت چارچوب معاهده آسمان‌های باز محدودیت‌هایی اعمال کنند که از تاریخ 1 ژانویه سال 2018 اجرایی خواهد شد.

این معاهده به کشورهای امضا کننده اجازه می‌دهد بر فراز تاسیسات نظامی یکدیگر جهت نظارت بر فعالیت‌های نظامی آن‌ها پرواز‌های شناسایی انجام دهند.

بر اساس آمار منتشر شده از جانب وزارت خارجه آمریکا، از سال 2002 تا 2016 که معاهده آسمان‌های باز در حال اجرا بوده است، واشنگتن 2 برابر بیشتر از مسکو بر فراز نقاط نظامی روسیه پرواز نظارتی انجام داده است.