گزارش رویترز از کمبود شدید مواد غذایی برای مسلمانان روهینگیا

خبرگزاری رویترز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت بسیاری از مناطق استان راخین که ارتش میانمار در حال پاکسازی قومی در آن است، اکنون تقریبا به طور کامل خالی از سکنه شده‌اند. افرادی هم که منطقه را ترک نکرده‌اند، روزها از ترس ارتش به جنگل پناه می‌برند و شب‌هنگام به خانه‌های خود بازمی‌گردند.

براساس این گزارش، بر اثر جنایت‌های اخیر ارتش میانمار در استان راخین که از ماه اوت آغاز شده است، تاکنون حدود 500 مسلمان روهینگیایی کشته و حدود 500 هزار نفر آواره شده‌اند. ارتش میانمار این پاکسازی قومی را به بهانه حمله تعدادی شبه‌نظامی به یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور، آغاز کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد نظامیان میانمار خانه‌های مسلمانان روهینگیا را به آتش می‌کشند، به فجیع‌ترین شکل آن‌ها را به قتل می‌رسانند و به زنان تجاوز می‌کنند.

در ادامه گزارش به نقل از دیده‌بان حقوق بشر نیویورک آمده است تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ده‌ها هزار خانه در 214 روستای واقع در راخین شمالی تاکنون ویران شده است. دولت میانمار به آتش کشیده شدن شش هزار و 800 منزل مسکونی را تأیید کرده است. آنگ سان سو چی، رهبر میانمار، در اظهاراتی مدعی شده است سوزاندن خانه‌های مسلمانان روهینگیا کار تروریست‌هاست و نه ارتش جنایتکار این کشور.

گروه خبری رویترز اوایل ماه جاری میلادی به این مناطق سفر کرده است. خبرنگاران رویترز با ساکنان مناطق بحران‌زده گفتگو کردند؛ اما بسیاری از آن‌ها بیم آن را داشتند که نظامیان ارتش آن‌ها را در حال مصاحبه با افراد خارجی ببینند. به همین دلیل، بیشتر مصاحبه ها از طریق تلفن وخارج از مناطقی که تحت عملیات ارتش میانمار قرار داشت، انجام شد.

در ادامه گزارش آمده است ارتش میانمار مانع از ورود کاروان‌های بشردوستانه به مناطق تحت پاکسازی قومی می‌شود. کاروان‌های هلال احمر تاکنون دو بار متوقف و محموله‌های آن‌ها توسط نظامیان متخاصم بازرسی شده‌اند.

یکی از افرادی که منطقه بحران‌زده را ترک نکرده است، در گفتگو با خبرنگاران رویترز، اظهار کرد مردم این منطقه برای فرار از گرسنگی برگ درختان را می‌خورند. این فرد که یک معلم است نامش را فاش نکرد؛ زیرا مقامات میانمار به او درباره گفتگو با گزارشگران هشدار داده‌اند.

گزارش رویترز می‌افزاید حدود 30 هزار تن از ساکنان غیرمسلمان این منطقه نیز به سبب خشونت‌ها وادار به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

نگارنده مطلب همچنین می‌افزاید پیش از عملیات اخیر ارتش میانمار، حدود یک میلیون و یکصد هزار مسلمان روهینگیایی در میانمار زندگی می‌کردند که بیشتر آن‌ها در استان راخین ساکن بودند.این افراد از حقوق شهروندی محروم هستند و اکثریت بودایی این کشور، مسلمانان روهینگیا را بومی میانمار نمی‌دانند و معتقدند آن‌ها از بنگلادش به این کشور گریخته‌اند.