هشدار روسیه به آمریکا درباره ماجراجویی جدید

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد پیش از آنکه دو کشور وارد مرحله‌ای دیگر از اقدامات تلافی‌جویانه شوند، از رویارویی بر سر پروازهای نظارتی نظامی دست بردارد.

آمریکا مدعی است روسیه « پیمان آسمان های باز» را نقض کرده است؛ پیمانی که با هدف اعتمادسازی بین ارتش های دو کشور امضا شده است. آمریکا همچنین اعلام کرده است اقداماتی را علیه روسیه انجام خواهد داد.

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت: مسکو به هرگونه محدودیت از سوی واشنگتن واکنش نشان خواهد داد.

او افزود: هیچ‌کس اصل اقدام تلافی جویانه را در روابط بین الملل لغو نکرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد آمریکا در واکنش به موارد نقض پیمان آسمان های باز از سوی روسیه، اقداماتی را انجام خواهد داد. 

این مقام آمریکایی افزود : ما همواره درخصوص اجرای پیمان آسمان های باز از سوی روسیه نگرانی‌هایی داشته ایم. پس از تلاش های مکرر و ناموفق برای تعامل با مسکو در این زمینه آن‌هم به گونه ای دیپلماتیک، تصمیم گرفتیم اقداماتی منطقی و سنجیده را در واکنش به عدم پایبندی روسیه به این پیمان انجام دهیم.

او تصریح کرد دولت آمریکا امیدوار است این اقدامات، تغییر محاسبات روسیه و ترغیب این کشور به عمل کردن به وظایف خود در چارچوب پیمان آسمان های باز را در پی داشته باشد. 

هدف از پیمان آسمان های باز اساسا تقویت شفاف سازی و اعتماد میان طرف ها در دوره جنگ سرد بوده اما این روزها به موضوعی دیگر برای تنش میان آمریکا و روسیه تبدیل شده است.

ماریا زاخارووا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شرایط برای نابودی نهایی داعش در سوریه فراهم شده است،گفت: با نابودی داعش برقراری صلح بسیار آسان خواهد شد.

او بار دیگر از عملکرد آمریکا در سوریه انتقاد و تاکید کرد: آمریکا و برخی حامیان منطقه‌ای گروه‌های تروریستی باید دست از حمایت اطلاعاتی و لجستیکی از تروریست‌ها بردارند.

 زاخارووا افزود: برقراری گفتگوی مستقیم سوری - سوری برای دستیابی به صلح ، هدف اصلی روسیه ، ایران و سوریه است.