رسانه سعودی: اقلیم سنی در عراق تشکیل می شود

 روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، مدعی شده که رهبران سنی عراق بنا دارند با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق برای تشکیل اقلیم سنی دیدار کنند.

این روزنامه در گزارش امروز خود (دوشنبه) اعلام کرده که گفتگو درباره این اقدام هنوز علنی نشده است و به نقل از منابع نزدیک اتحادیه قوای سیاسی سنی عراقی اعلام کرده اند که رهبران سنی عراقی دو روز گذشته نشستی داشته و تصمیم گرفته اند تا در خصوص ایده تشکیل اقلیم سنی بر اساس قانون اساسی عراق که مجوز چنین اقداماتی را می دهد،‌ با نخست وزیر گفتگو کنند.

این منابع به الشرق الاوسط گفته اند که جریان های سیاسی عراقی معتقدند که بعد از بحرانی که همه پرسی جدایی کردستان ایجاد کرده است، جریان های سیاسی سنی معتقدند فرصت مهمی پیش آمده تا دولت را وادار کنند تا با ایجاد اقلیم خودمختار سنی در استان های سنی نشین موافقت کند.

این روزنامه به نقل از منبع خود که نخواسته نامش را فاش کند مدعی شده است که جریان های سیاسی ائتلاف با کُردها را در صورت مخالفت بغداد ممکن می دانند اما تمام این مسائل در شرایط فعلی به صورت پنهانی صورت می گیرد.

این در حالی است که ائتلاف جریان های سیاسی عراقی پیشتر با برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالفت کرده بودند و تأکید کرده بودند که برگزاری همه پرسی جدایی کردستان در مناطق مورد مناقشه به ویژه کرکوک بر خلاف قانون اساسی عراق است.