سکوت موذیانه اسرائیل و نتانیاهو در موضوع اسپانیا

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره همه پرسی استقلال کاتالونیا هیچ گونه اظهارنظری نکرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو در هفته های اخیر حمایت خود را از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق اعلام کرده بود.

آرتور مس، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا سال 2013 به همراه شهردار بارسلونا و یک هیئت تجاری به اسرائیل سفر کرده بود. وی در این سفر با شیمون پرز، رئیس وقت و یعیر لاپید، وزیر وقت اقتصاد اسرائیل دیدار و گفتگو کرده بود.

براساس گزارشی که آن زمان منتشر شد، مَس در دیدار با پرز درباره روند استقلال کاتالونیا با وی گفتگو کرده بود. درباره اینکه پرز در این زمینه چه نظری داشته مطلبی بیان نشده است.

رسانه های اسپانیا اعلام کردند برخلاف قوانین اما ظاهرا به اصرار مَس، از پرچم اسپانیا در این نشست استفاه نشده بود.

پس از دیدار با لاپید، خبرگزاری کاتالان به نقل از مَس نوشت: اسرائیل از بسیاری جهات شریک راهبردی کاتالونیا محسوب می شود و اینکه هدف از این سفر تقویت همکاری ها و حفظ روابط خوب دوجانبه بین اسرائیل و کاتالونیا بوده است.

روزنامه جروزالم پست سال 2014 گزارش داده بود که سانتیاگو ویدال، قاضی دادگاه عالی بارسلونا در مصاحبه ای با یک نشریه محلی اسپانیایی گفته است اسرائیل و آلمان احتمالا از کشور مستقل کاتالان حمایت مالی خواهند کرد.

ویدال پیش بینی کرد کشور مستقل کاتالان احتمالا ظرف سه سال با استفاده از ابزار قانونی و سیاسی و به طور صلح طلبانه تشکیل خواهد شد.

وی گفت: به هرحال بدون عضویت در اتحادیه اروپا این کشور تازه تاسیس نمی تواند از بانک مرکزی اروپا کمک مالی دریافت کند. اما یک راه حل برای این مشکل وجود دارد و آن این است که اسرائیل و آلمان به عنوان بانک موقت ما عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتماد کردن به کمک مالی اسرائیل که با درخواست استقلال فلسطینیان مواجه است، به منزله قمار نیست، گفت: مسئله فلسطین برخلاف کاتالان با خشونت همراه است.