۹۰ درصد خاک سوریه آزاد شده است

«آندرئی نوویکوف»، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سازمان همکاری های کشورهای مستقل (CIS) از آزادسازی بیش از ۹۰ درصد از خاک سوریه از لوث داعش خبر داد.

بر اساس این گزارش، نوویکوف گفت: بر اساس تخمین های نظامی انجام شده، ۹۰ درصد از سوریه از چنگ گروه های تروریستی آزاد شده که نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی همچنین در ادامه سخنان خود هشدار داد که تروریست های شکست خورده در سوریه در حال جابجایی به سمت پاکستان هستند.

نوویکوف در اینباره گفت: جا به جایی بخش مهمی از (تروریستهای) داعش از سوریه به عراق و از آنجا به منطقه وزیرستان پاکستان از پاییز سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. به عبارت دیگر، انجام ماموریتهای سیاسی و نظامی در سوریه از سویی تعداد افراطی ها را در  سوریه کاهش داده اما از سوی دیگر این مساله نه تنها داعش را مجبور به تغییر تاکتیک های  خود کرده، بلکه جغرافیای فعالیتهای (تروریستی) آنها را نیز دستخوش تغییر کرده است.

وی افزود: اکثر تروریست ها با استفاده از مسیرهای ایجاد شده برای خروج از مناطق تحت درگیری، به کشورهای خود باز گشته و یا به کشورهای دیگر خواهند رفت (در حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع شوروی سابق و اتحادیه اروپا). در عمل، این به معنای استفاده از پروازهای ترکیه برای سفر به کشورهای مستقل مشترک المنافع خواهد بود. تحقیقات ویژه نشان می دهند که مسیرهای بالکان مورد توجه و نیاز (داعش) است.

به گفته نوویکوف کشورهای لهستان و مجارستان در کنار رومانی و سوئیس به عنوان مسیرهای ترانزیتی مورد توجه داعش قرار دارند.