تحلیل کارشناس نظامی روسیه از هدف آمریکا در سوریه

"ولادیمیر کوزین" کارشناس نظامی در تفسیر اینکه تروریستهای داعشی از منطقه تحت کنترل آمریکا به نیروهای سوری حمله کرده اند، گفته است که آمریکایی‌ها از حمایت خویش از تروریستها در سوریه دست برنداشته اند.

روز چهارشنبه "ایگور کوناشینکوف" سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای گروه تروریستی داعش از منطقه ای که «حوزه ماموریت نظامیان آمریکایی» است، چندین حمله به نیروهای دولتی سوریه انجام داده اند.

به گفته این مقام نظامی، در تاریخ 28 سپتامبر، واحدهایی از نیروهای داعشی تلاش کردند تا بلندیهای اطراف شهر "الکاریاتین" را به تصرف خود درآورند. در این درگیریها تروریستها درصدد بودند تا پستهای نگهبانی نیروهای دولتی را دور بزنند و مختصات دقیق محل استقرار آنها را نیز در اختیار داشتند. چنین اطلاعاتی تنها در صورت دسترسی به اطلاعات هوایی امکان پذیر بود که آنها در اختیار ندارند و احتمالا این اطلاعات از سوی افراد دیگری با هدف خرابکاری، به آنها داده شده بود.

کوناشینکوف افزود: «این حملات همگی توسط یک گروه تروریستی انجام شده و همه آنها از فاصله 50 کیلومتری از منطقه مسکونی "التنف" در نزدیکی مرز مشترک سوریه و اردن صورت گرفتند و این منطقه دقیقا جایی است که حوزه ماموریت نظامیان آمریکایی است، جایی که به معنای واقعی کلمه، حتی یک گلوله هم از سوی آمریکایی‌ها به سمت تروریستهایی که نیروهای دولتی سوریه به دنبال آنها بوده اند شلیک نشده است.»

به گفته وی، اگر آمریکایی‌ها چنین عملیاتی را «تصادفی» و غیرقابل پیش بینی تلقی می کنند، در این صورت نیروهای نظامی-هوایی روسیه در سوریه نیز حاضر هستند همه موارد «تصادفی» در مناطق تحت کنترل آنها را بطور کامل نابود کنند.  

سخنگوی وزارت دفاع روسیه باردیگر تاکید کرد که مهمترین مانع بر سر راه نابودی تروریستها در سوریه، توانایی رزمی آنها نیست، بلکه حمایت و بازیهایی است که آمریکا با آنها انجام می دهد.

تروریست‌ها در سوریه بدون حمایت آمریکا قادر به مقاومت نبودند

"ولادیمیر کوزین" استاد آکادمی علوم نظامی روسیه در گفتگو با این روزنامه یادآور شده، مسئله اینجاست که آمریکایی‌ها هنوز هم دست از حمایت خویش از تروریستها در سوریه برنداشته اند.

وی می گوید: «گروههای تروریستی در سوریه با سرسختی در حال مقاومت هستند، در حالیکه بدون کمکهای مالی، اطلاعاتی و نظامی قادر نبودند بیش از 5 سال در این کشور به جنگ بپردازند. مسئله این است که آمریکایی این هدف را برای دنبال می کنند که با تشکیل و تقویت گروههای تروریستی بین المللی، نه در خاک خود، بلکه در خاک کشورهایی که فاصله زیادی با روسیه ندارند، موجب بی ثباتی اوضاع در این مناطق شوند.»

این کارشناس افزود: «علاوه بر این، آنها می خواهند تا رژیم قانونی بشار اسد که اصلا مطلوب آنها نیست را سرنگون کنند. به همین دلیل تلاش می کنند تا هرج و مرج نظامی و تروریستی در سوریه ادامه داشته باشد و وخامت اوضاع در این کشور کاهش نیابد و به همین دلیل هم هست که سلاح و مهمات مورد نیاز متحدین خویش برای مقابله با نیروهای دولتی سوریه را تامین می کنند.»

به گفته وی، اهداف آمریکا در سوریه بسیار درازمدت است، آنها قصد مبارزه با گروههای تروریستی که خود آنها را پرورش داده اند را ندارند، بلکه همچنان با آنها همکاریهای مختلف داشته و از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.