آمریکا تحریم‌های سودان را لغو کرد

 آمریکا علاوه بر لغو تحریم های سودان، از مقام های این کشور تعهد گرفته است تا قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی را متوقف کنند.

این اقدام دولت ترامپ، مکمل روندی است که توسط باراک اوباما آغاز شده بود. لغو تحریم های سودان از سوی واشنگتن با مخالفت گروه های حقوق بشری روبرو شده است. دولت ترامپ رسما تحریم های تجاری و سایر مجازات هایی را که ارتباط سودان با سیستم مالی بین المللی را قطع کرده بود، برداشته است.

تصمیم آمریکا یک پیروزی بزرگ برای دولت عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان به شمار می رود که زمانی محل زندگی اسامه بن لادن رهبر القاعده بوده است. رئیس جمهور سودان به اتهام کشتار و نسل کشی در دارفور از سوی دادگاه بین المللی کیفری تحت تعقیب قرار دارد.

البته سودان همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی آمریکا حفظ شده است و با این حساب، سودان همچنان با ممنوعیت خرید سلاح و دریافت کمک های مالی از آمریکا روبرو است.

مقام های رسمی که نامشان فاش نشده، تاکید کردند: مقام های سودانی به خاطر نقض حقوق بشر در مناقشه دارفور همچنان با تحریم های سازمان ملل روبرو خواهند بود.

برداشتن تحریم ها نشانگر این ارزیابی آمریکا است که سودان در تامین درخواست های واشنگتن پیشرفت داشته است از جمله در زمینه مقابله با تروریسم.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارحه آمریکا در سخنانی تاکید کرد: برداشتن تحریم ها نشانگر اقدامات مثبت پایدار سودان است ولی هنوز پیشرفت های زیادی لازم است.

دولت ترامپ همچنین از سودان تعهد گرفته است تا قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی را دنبال نکند. البته تضمین سودان برای لغو قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی، پیش شرطی برای برداشتن تحریم های آمریکا نبوده است.

سودان برای مدت زمان زیادی است که مظنون به داشتن روابط نظامی با کره شمالی است.

مقام های آمریکایی بر این باورند که لغو تحریم ها که شامل آزادسازی اموال دولت سودان است، می تواند به نفع بخش های مختلف تجاری و اقتصادی در این کشور از جمله بخش انرژی باشد.

اقتصاد سودان از سال 2011 میلادی که سودان جنوبی از آن جدا شده با چالش های زیادی روبرو شده است. سه چهارم چاه های نفت هم اکنون در اختیار سودان جنوبی قرار دارد.

وزارت خارجه سودان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: سودان به دنبال برقراری روابط عادی با آمریکا است. البته این مساله مستلزم حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم است.

رئیس بانک مرکزی سودان نیز گفت: لغو تخریم ها به سیستم بانکی سودان اجازه خواهد داد تا به اقتصاد جهانی باز گردد.