خبرگزاري روسيه "نووستي" و روزنامه "کراسنايا زفيزاد" فاش کردند که سازمان هاي اطلاعات شماري از کشورها از جمله قطر و ترکيه در تلاش هستند تسليحاتي که توسط انقلابيون ليبيايي مورد استفاده قرار گرفته را به گروه هاي مسلح در داخل سوريه برسانند.

به گزارش العالم، نووستی کشور قطر را فعال ترین کشور در این زمینه برشمرد.

پیش از این نیز روزنامه روسی " کراسنایا زفیزدا " و روزنامه استرالیایی " سیدنی مورنینگ هرالد " و روزنامه انگلیسی " دیلی تلگراف " نیز این خبر را تایید کرده و افزوده بودند که عبدالحکیم بلحاج فرمانده شورای نظامی در طرابلس برای آموزش گروه های مسلح در ترکیه به سر می برد و گروه های مسلح را برای نفوذ به سوریه با حمایت مالی قطر و پشتیبانی لجستیکی ترکیه آموزش می دهد.

نووستی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: قطری ها نقش اساسی در برنامه ریزی جهت انتقال سلاح و مهمات از لیبی به ترکیه ایفا می کنند تا این سلاح ها را در اختیار افراد موسوم به ارتش آزاد سوریه قرار دهند.

به گفته این منابع، این تحرکات با حمایت شورای ملی لیبی به ریاست مصطفی عبدالجلیل نیز صورت می گیرد.

روزنامه دیلی تلگراف نیز، دوشنبه گذشته نوشته بود که عبدالجلیل رییس شورای ملی لیبی، بلحاج فرمانده شورای نظامی در طرابلس را به ترکیه اعزام کرد تا با فرماندهان " ارتش آزاد سوریه " دیدار کند و درباره گسیل مبارزان لیبیایی برای آموزش نیروهای این ارتش و حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه با آنان گفت و گو کند.

روزنامه " کراسنایا زفیزدا " نیز نوشته بود: در حال حاضر بلحاج با نام مستعار سلیم العلوانی در راس یک گردان لیبیایی در ترکیه به سر می برد و در انتظار ساعت صفر برای اجرای نخستین حمله و تکرار سناریوی لیبی در سوریه است.

روزنامه " سیدنی مورنینگ هرالد " نیز در مقاله ای نوشت: شورای ملی لیبی نشست هایی با نماینده شورای استانبول در ترکیه برگزار کرد تا درخواست های شورای استانبول از جمله حمایت مالی و تسلیحاتی از این شورا را بررسی کند. به گفته منابع این روزنامه، شورای ملی لیبی نه تنها با این درخواست ها موافقت کرد بلکه پیشنهاد کرد که داوطلبانی برای یاری به این کشور اعزام شوند.

روزنامه دیلی تلگراف هم از اطلاعاتی سری و محرمانه پرده برداشت و فاش کرد که دیدارهایی در پشت پرده میان مخالفان نظام در سوریه و فرماندهان مبارزان لیبیایی صورت گرفته است.

این روزنامه به نقل از یک منبع لیبیایی نوشت: قرار است دخالت نظامی در سوریه صورت گیرد و این مساله تا چند هفته آینده محقق خواهد شد.

از سوی دیگر " وبستر ترابلی " نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی به شبکه روسیه الیوم گفت: آن چه در سوریه می گذرد، جنگی داخلی و بومی نیست و کسانی که در این کشورها با آن ها برخورد می شود گروه های مرگ و گروهک های کماندویی تروریستی هستند.

وي افزود: اين گروه دست پرورده مشترک سيا در آمريکا، موساد در اسراييل و " ام آي ۶ " درانگليس است و از حمايت مالي عربستان ، امارات و قطر برخوردار است.