یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها در قبال انگلیس

جرمی شاپیرو – مشاور پیشین باراک اوباما – اعلام کرد رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد بوده است «روابط ویژه» کشورش با انگلیس تنها یک شوخی بوده و در سخنرانی‌هایش انگلیس را مورد تمسخر قرار می‌داده است.

وی گفت دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – نیز نسبت به انگلیس نرم‌تر نخواهد بود. بر اساس گفته‌های مشاور پیشین اوباما، ترامپ برای به دست آوردن توافق بهتری با انگلیس، دولت این کشور را «بازی می‌دهد.» وی همچنین افزود ترامپ «تمایل دارد انگلیس را استثمار کند.»

شاپیرو در یک سخنرانی گفت این روابط ویژه میان دو کشور، بیش از آنکه برای آمریکا اهمیت داشته باشد، برای انگلیس مهم است. وی گفت این رابطه «یک طرفه است» و هنگامی که دوربین‌ها خاموش می‌شوند، این ایده مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

شاپیرو گفت: «از نظر من، بسیار مهم بود در تمام کنفرانس‌های خبری درباره رابطه ویژه خود با انگلیس صحبت کنیم. اما در واقع ما در پشت صحنه درباره آن می‌خندیدیم.»

شاپیرو که یکی از مشاوران سیاست خارجی اوباما و جان کریوزیر خارجه پیشین آمریکا – بوده است، گفت روابط میان آمریکا و انگلیس «مانند روابطی است که ما با هر کشور دیگری داریم.»

این اظهارات بر ادعای تضعیف روابط ویژه آمریکا و انگلیس در دوران ریاست جمهوری اوباما صحه می‌گذارد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، مجسمه وینستون چرچیل – نخست وزیر اسبق انگلیس – را از دفتر ریاست جمهوری آمریکا برداشت.