رمزگشایی از جدال ترامپ و شومر

 طی روزهای اخیر، دونالد ترامپ حملاتی را متوجه برخی سناتورهای کنگره صورت داده است. یکی از این افراد،چاک شومر رهبر اقلیت دموکراتهای سنا می باشد. چاک شومر، از مخالفان ابطال برجام در کنگره آمریکا محسوب می شود و با رویکرد تند رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته ای مخالف است. چاک شومر اخیرا  در مواضعی درباره برجام تاکید کرده است که خروج آمریکا از برجام منافع و امنیت ملی آمریکا را به مخاطره می‌اندازد.ترامپ نیز در پاسخ به این سناتور دموکرات اعلام کرده است:

"بهتر است شومر مخالفت خود با ابطال برجام را با اسرائیل در میان بگذارد!شومر  در زمان اوباما از توافق هسته‌ای متنفر بود ولی نوبت به من که رسید از این توافق حمایت می‌کند."

واقعیت امر این است که در سال 2015 میلادی و در زمان بررسی برجام در سنای آمریکا، چاک شومر نخستین سناتور دموکرات بود که مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام کرد. در آن زمان، اعلام مخالفت شومر با برجام به عنوان یک بمب رسانه ای در ایالات متحده صدا کرد. همچنین رویکرد سلبی شومر در مخالفت با توافق هسته ای، منجر به نارضایتی افرادی مانند اوباما و جان کری از وی گردید. شومر که سناتوری وابسته به لابی آیپک محسوب می شود، تا آخر بر مواضع سلبی خود در قبال برجام پافشاری کرد. با این حال، شومر در این مسیر توانست تنها سه سناتور دموکرات دیگر (باب منندز، بن کاردین و جو مانچین) را با خود همراه سازد. در نهایت، برجام با حمایت 42 سناتور دموکرات از سند کنگره گذشت و حتی اوباما نیاز به استفاده از حق وتوی خود در قبال برجام پیدا نکرد. از این رو، در خصوص رویکرد افراطی چاک شومر در قبال جمهوری اسلامی ایران و برجام شک و شبهه ای وجود ندارد. حتی طی دو سال اخیر(از زمان امضای برجام تا کنون) مهر و امضای شومر پای همه تحریمهای سنای آمریکا علیه ایران و برجام قابل مشاهده است. با این حال، رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته ای به اندازه ای غیر منطقی و خطرناک می باشد که حتی سناتوری افراطی مانند چاک شومر نیز حاضر به همراهی با آن نیست.

چاک شومر و بن کاردین، دو سناتور دموکراتی که در سال 2015 مخالفت خود را با برجام اعلام کرده بودند، هم اکنون صراحتا نسبت به آثار و تبعات رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته ای با ایران هشدار داده اند. هشداری که نشان می دهد حتی این بار تعلق خاطر این دو سناتور به لابی آیپک نیز نتوانسته است آنها را نسبت به این خودکشی سیاسی بی تفاوت سازد. بدون شک، شومر و کاردین و حتی دیگر سناتورهای حزب دموکرات، دلسوز برجام و منافع ایران در توافق هسته ای نبوده و نخواهند بود! با این حال آنها به شدت نگران آینده ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل ( در صورت ابطال توافق هسته ای ) هستند.

از سوی دیگر، سخنان ترامپ در خصوص اینکه شومر باید مخالفت خود با ابطال برجام را با اسرائیل در میان بگذارد، بار دیگر نشان از نقش پررنگ رژیم صهیونیستی و لابی های وابسته به این رژیم ( مانند لابی آیپک ) در پروسه تقابل با توافق هسته ای می باشد. ترامپ به صورت غیر مستقیم به شومر هشدار داده است که در صورت مخالفت با ابطال برجام، دیگر در انتخابات بعدی سنای آمریکا مورد حمایت رژیم صهیونیستی و لابی آیپک نخواهد بود. این هشداری است که رئیس جمهور آمریکا به دیگر سناتورهای مخالف برجام نیز به اشکال و عناوین گوناگون مخابره کرده است. در هر حال، باید در انتظار تقابل علنی تر میان ترامپ و برخی سناتورهای آمریکایی بر سر نحوه مواجهه با توافق هسته ای ماند.