اقدام مشکوک ناو هواپیمابر آمریکایی بر علیه کره شمالی

ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان که یک ناو هسته‌ای 100 هزار تنی است، امروز پنجشنبه در شرق شبه جزیره کره به گشت زنی پرداخته تا نسبت به هرگونه اقدام نظامی دریایی و هوایی به کره شمالی هشدار داده باشد.

بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکایی در آسیا با 5 هزار خدمه، در 100 مایلی شبه جزیره کره به گشت زنی مشغول شده است. این ناو هواپیمابر حدود 90 فروند جنگنده اف 18 سوپرهورنت را حمل می کند.

این ناو در حال انجام مانور مشترک با ارتش کره جنوبی است و بیش از 40 فروند کشتی جنگی دیگر در این مانور شرکت کرده اند. این مانور از دریای زرد تا شبه جزیره کره برگزار شده است.

مارک دالتون فرمانده گروه ضربت ناو هواپیمابر رونالد ریگان در این باره تاکید کرد: رفتار خطرناک و تجاوزکارانه کره شمالی موجب نگرانی همگان در جهان شده است. ما با انجام این مانور و سایر مانورهای گذشته، به طور شفاف نشان داده ایم که آماده دفاع از جمهوری کره هستیم.

حضور این ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه و فشارهای نظامی اخیر واشنگتن بر پیونگ یانگ از جمله پرواز بمب افکن های راهبردی بی یک بی در هفته های اخیر در آستانه سفر دونالد ترامپ به آسیا انجام شده است. نخستین سفر رسمی ترامپ به آسیا قرار است 5 نوامبر از ژاپن آغاز شود و رئیس جمهور آمریکا سپس به کره جنوبی سفر خواهد کرد.

کره شمالی با محکوم کردن حضور کشتی های جنگی در منطقه، این اقدام را اعلان جنگ ارزیابی کرده است. این تخولات در شرایطی است که دیپلمات های ارشد ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در سئول گردهم جمع شده اند تا درباره یک راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل بحران کره شمالی رایزنی کنند، راهکاری که از سوی تحریم های سازمان ملل پشتیبانی شود.

شورای امنیت سازمان ملل از سال 2006 میلادی تاکنون، به اتفاق آرا تحریم های زیادی را علیه کره شمالی اعمال کرده است. تازه ترین تحریم ها شامل ممنوعیت صادرات زغال سنگ، سنگ آهن و غذاهای دریایی می شود.این تحریم ها می تواند موجب کاهش یک سوم صادرات 3 میلیارد دلاری کره شمالی شود.