قاطعیت حماس برای اجرای توافقنامه آشتی فلسطین

«یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، در دیداری با نمایندگان گروه‌های مختلف فلسطینی تاکید کرد این جنبش توافق آشتی اخیر را بر اساس مکانسیم و زمان‌های مشخص شده و با التزام تمام اجرا خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «صفا»، وی تأکید کرد آشتی کنونی یک تصمیم راهبردی غیرقابل بازگشت است، حماس در هیچ صورتی به اختلافات قبلی بازنمی‌گردد و مسئولیت وطنی خود را انجام خواهد داد.

السنوار در این دیدار، گام‌های مثبت حماس برای رسیدن به توافق قاهره و انعطافی که در این مسیر داشته را تشریح کرد. وی در ادامه بر اهمیت گفت‌وگوی فراگیری که قرار است با مشارکت تمام گروه‌های فلسطینی در ماه آینده در قاهره برگزار شود، تأکید کرد.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس در همین باره گفت در نشست ماه آینده قاهره درباره پرونده‌های مهمی مانند بازسازی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف»، توافق بر برنامه سیاسی، اجرای انتخابات فراگیر، تشکیل دولت وحدت ملی و آزادی‌های عمومی در غزه و کرانه باختری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروه‌های فلسطینی نیز از آمادگی کامل خود برای برگزاری گفت‌وگوی فراگیر در قاهره در تاریخ 21/11/2017 خبر دادند. خالد البطش نماینده جهاد اسلامی تأکید کرد این جنبش از تلاش‌ها در راستای آشتی ملی حمایت می‌کند؛ وی در ادامه گفت هیچ توجیهی برای ادامه تحریم‌ها علیه نوار غزه وجود ندارد.

توافقنامه تشکیل دولت توافق ملی فلسطین بیستم مهرماه در مصر میان فتح و حماس امضا شد.