العبادی: عراق یکپارچه باقی می‌ماند

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در یادداشتی که امروز پنجشنبه در روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا منتشر شد، اعلام کرد که «عراق یکپارچه باقی می‌ماند». 

العبادی در این یادداشت که دو روز پس از اتفاقات کرکوک منتشر شد، گفت، دولت کردستان عراق به دلیل فساد عده‌ای قلیل از مسئولان و خانواده‌های آنها، روبه ورشکستگی است و او از دولت کردستان می‌خواهد تا به قانون اساسی عراق گردن نهند و پای میز گفت‌وگو بنشینند.

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر عراق گفت، عراق قادر است قدرت خود را در به کارگیری پایه‌های دموکراسی جهت حل منازعات داخلی ثابت کند. 

العبادی با بیان اینکه در مقام نخست‌وزیر عراق می‌بایست طبق قانون از همه اقشار مردم عراق دفاع کند و کشور را متحد نگاه دارد، گفت: برای تحقق این هدف، دولت تقویت شد و هرآنچه را طبق قانون باید اعمال سلطه می‌کرد، انجام داد بدین معنا که دولت فدرال مرزهای ملی، صادرات نفت و درآمدهای گمرکی را در اختیار بگیرد.

نخست‌وزیر عراق توضیح داد که «باز استقرار نیروهای عراقی در هفته جاری در بخش‌هایی از کرکوک و دیگر مناطق در شمال عراق، طبق همین اصل بود» و افزود: افراد نیروهای فدرال از ارتش و نیروی مبارزه با تروریسم گرفته تا پلیس و یگان‌های واکنش سریع، همه از افشار مختلف مذهبی و قومی در عراق هستند از جمله کُردها و استقرار نیروها [در کرکوک] به هیچ وجه حمله به شهروندان کُرد یا حمله به شهر کرکوک نبود.

حیدر العبادی همچنین یادآوری کرد که اتفاقات کرکوک، عملیات نیروهای فدرال برای اعمال قدرت بر مناطقی است که از سال 2014 تحت کنترل دولت مرکزی بود.