نامه کره شمالی به استرالیا و هشدار درباره اشتباه محاسباتی ترامپ

کره شمالی نامه‌ای به پارلمان استرالیا ارسال کرده و در آن هشدار داده است پیونگ یانگ اکنون یک قدرت اتمی است و از تهدیدهای دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – هراسی ندارد. روز جمعه، نسخه‌ای از این نامه در یک روزنامه استرالیایی منتشر شد.

در این نامه که روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» آن را منتشر کرده و صحت آن به تایید وزارت خارجه استرالیا رسیده، آمده است: «اگر ترامپ تصور می‌کند می‌تواند کره شمالی، قدرتی هسته‌ای، را با تهدید جنگ اتمی به زانو درآورد، اشتباه محاسباتی بزرگی را مرتکب شده و ناآگاهی خود را نشان داده است.»

در این نامه همچنین آمده است: «ترامپ تهدید کرد کره شمالی را به کلی نابود خواهد کرد؛ این اقدام، تهدید به نابودی تمام جهان است».

سخنگوی وزارت خارجه استرالیا در گفتگو با رویترز گفت گزارش این روزنامه دقیق بوده و نسخه‌ای از این نامه که این روزنامه منتشر کرده، نسخه اصلی بوده است.

این مدرک نشان می‌دهد نامه از سفارت کره شمالی در جاکارتای اندونزی به سفارت استرالیا و دیگر کشورها در همین شهر فرستاده شده است. با این‌حال، اطلاعاتی درباره کشورهایی که گیرنده این نامه بوده اند، منتشر نشده است.

در پی آزمایش‌های موشکی و اتمی اخیر کره شمالی و جنگ لفظی میان دونالد ترامپ و مقامات پیونگ یانگ، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره بالا گرفت. ترامپ در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهدید کرد در صورت نیاز به دفاع از خود و متحدانش، کره شمالی را به کلی نابود خواهد کرد.

در نامه پیونگ یانگ از کشورهای «دوست‌دار استقلال، صلح و عدالت» درخواست شده است «در برابر اقدامات بی‌پروا و شنیع دولت ترامپ که در تلاش است جهان را به سوی فاجعه وحشتناک هسته‌ای هدایت کند، بسیار هوشیار باشند».

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، این نامه از جانب کره شمالی را «کانال ارتباطی بی‌سابقه» خواند. او گفت: «آن‌ها (مقامات کره شمالی) به طور معمول پیام‌های خود را این‌گونه منتشر نمی‌کنند. راهبرد جمعی اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی شدید بر کره شمالی کارساز بوده است. این واکنشی به فشارهاست».