شاهزاده‌هایی که در فساد از هم سبقت می‌گیرند

اعلام خبر برکناری شاهزاده «محمد بن نایف» از ولی عهدی عربستان سعودی که به دستور «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه سعودی صورت گرفت و انتصاب «محمد بن سلمان»، فرزند پادشاه سعودی به در منصب ولی عهدی به جانشینی محمد بن نایف برکنار شده، موجب تشدید تنش در خاندان سعودی شد.

خشم و غضب سعودی‌ ها زمانی به مرز انفجار رسید که شیوخ خاندان سعودی و مفتی های وهابی آل شیخ دریافتند، ولی عهد برکنار شده عربستان در حصر خانگی و اقامت اجباری به سر می برد.

اما این پایان کار نبود، بلکه هنوز یک ماه از برکناری محمد بن نایف و حصر خانگی وی نگذشته بود که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به خاندان سعودی گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود، پشت پرده برکناری محمد بن نایف افشا شده است.

به گفته این منبع سعودی محمد بن نایف به خاطر منافع بالاتر کشور از این سمت برکنار شده است، چرا که وی به دو ماده مخدر «مورفین» و «کوکائین» معتاد بوده و از سال ۲۰۱۵ میلادی که به سمت ولی عهدی منصوب شده، وضعیتش رو به وخامت گذاشته است، به نحوی که در بسیاری از نشست های رسمی و یا جلسات حکومت به خواب  می رفت و این به معضل بزرگی برای رسانه های وابسته به نظام حاکم هنگام پخش این رویدادها تبدیل شده بود و همواره بیم آن وجود داشت، حقیقت وضعیت بن نایف به بیرون درز پیدا نکند.

منبع مذکور با اشاره به اینکه اعتیاد محمد بن نایف ۵۷ ساله به دوران سلطنت «عبد الله بن عبد العزیز آل سعود»، پادشاه سابق عربستان باز می گردد و ملک عبد الله و ملک سلمان چندین بار از وی خواسته بودند، به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده تحت درمان قرار گیرد، خاطر نشان کرده بود: ولی عهد سابق عربستان داروهای خاص که دارای دوز بالای مورفین و کوکائین بودند، را مصرف می کرد و هرگاه با اعتراض و انتقاد ملک عبد الله مواجه می شد، به بهانه وجود ترکش های برجا مانده از ترورهای ناکام اش متوسل می شد.

به این ترتیب، محمد بن نایف اعتیادش را میراث برجا مانده از ۴ حادثه ترور ناکام اش به دست شبکه «القاعده» می داند که آخرین آن ماه اوت سال  ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد، اما جدی ‌ترین حمله تروریستی به او در تاریخ ۲۷ ماه آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی و توسط یک تروریست انتحاری القاعده رخ داد که تلاش کرد،‌ با منفجر کردن خود او را نیز به قتل برساند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از این منبع سعودی خاطر نشان کرده بود که از سال ۲۰۱۵ میلادی، به موازات انتصاب محمد بن نایف به ولی عهدی عربستان سعودی، اعتیاد وی به مواد مخدر نیز افزایش می یابد.  به نحوی که از چهره وی به راحتی می شد، به وضعیت وی پی برد. وضعیت وی در سال های آخر ولی عهدی اش به گونه ای بود که در مواقعی حتی نمی توانست صحبت کند.

به این ترتیب،‌ در حالی که این منبع نزدیک به خاندان سعودی تلاش می کرد، به واسطه این افشاگری ها برکناری محمد بن نایف را توجیه کند، اظهارات وی خشم شماری از شاهزادگان سعودی را بر انگیخته و نسبت به آنها اعتراض کرده و حتی با تکذیب افشا گری های صورت گرفته علیه وی خواستار شکایت از خبرگزاری رویترز به خاطر درج این گزارش ها و خبرها شدند که آنها را بی پایه و اساس توصیف کرده بودند، بی آنکه توجه داشته باشند، منبع اشاعه این اخبار، خود خاندان سعودی بوده است.

شاهزادگان معارض سعودی فعالیت در فضای مجازی را با تشکیل چندین «هشتگ» در حمایت از محمد بن نایف و محکومیت اتهام های وارد شده به او در خصوص اعتیاد به مواد مخدر ادامه یافت.

در این ارتباط شاهزاده «ساره آل سعود» در صفحه توئیتر خود کسانی که این اتهامات را به محمد بن نایف وارد کرده بودند، «خائن» توصیف کرده بود.

شاهزاده «نوف بنت عبد الله» محمد بن نایف را مردی درستکار می خواند که مقابل آزارهای دیگران صبر و بردباری پیشه می کند، اما از دشمنانش انتقام نمی گیرد، توصیف می کند.

شاهزاده «سعود بن محمد عبدالله الفیصل» در صفحه شخصی توئیتر خود چنین می نویسد: «هرکس به این مرد اهانت کند، به کشور خیانت کرده است».

شاهزاده «عبد العزیز بن فهد» نیز که هم اکنون در آمریکا اقامت دارد و از سیاست‌های محمد بن سلمان به شدت خشمگین شده است، طی توئیتی محمد بن نایف را به ماه شب چهارده توصیف می کند که در شبی تاریک ربوده می شود.

حمایت از محمد بن نایف به اینجا ختم نمی شود، بلکه «دیوید هرست»، روزنامه نگار مشهور و کهنه‌ کار انگلیسی با بیان اینکه این اطلاعات را «سعود القحطانی»، مشاور محمد بن سلمان و «ترکی الروقی»، روزنامه نگار عربستانی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده اند، چنین تعاملی را محکوم می کند.

رویارویی شاهزادگان سعودی در فضای مجازی درحالی همچنان ادامه داشت که این سوالات به شدت افکار عمومی عربستانی ها را به خود مشغول کرده بود: چرا دفتر پادشاهی عربستان خبر اعتیاد بن نایف را همانند خبر اقامت اجباری وی تکذیب نکرد؟ چرا به خبرگزاری رویترز اجازه داده نشد، با بن نایف تماس بگیرد؟

رسانه های سعودی در این خصوص اتفاق نظر دارند که بن نایف از برکناری خود غافلگیر شده بود، چون از جایگاه و موقعیت خود به عنوان شخصیتی صاحب نفوذ داخل خاندان سعودی و صحنه بین المللی آگاه بود.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که اولین توهین کننده به محمد بن نایف کسی جز ملک سلمان و محمد بن سلمان نبود که به تردید نداریم، از وضعیت محمد بن سلمان به خوبی آگاه بودند. چون بن نایف پس از ترورهای سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بود که به سمت استفاده از این داروها و سرانجام اعتیاد سوق یافت،‌ بنابراین وقتی ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی برادر زاده اش را به ولی عهدی عربستان منصوب کرد، از وضعیت بن نایف کاملا آگاه و مطلع بود.

از جهتی، حتی اگر این پیش فرض را هم قبول کنیم که کسی از خارج خاندان سعودی از این عرف رایج در خاندان سعودی اطلاع ندارد که مصرف مواد مخدر و اعتیاد در این خاندان هیچ گاه جرم تلقی نشده و مورد بازخواست قرار نمی گیرد، تردید نیست، کسی را در خاندان سعودی نمی توان یافت که از این عرف بی اطلاع باشد. به ویژه اگر این فرد از خاندان سعودی چون شاهزاده محمد بن متعب باشد که کلید وزارت کشور در دست وی باشد و پرونده مبارزه با مواد مخدر و اعدام قاچاقچیان در دست وی باشد.

بنابراین نباید از قاچاق و مصرف گسترده مواد مخدر بین کارمندان و روسای ادارات و دوایر وزارت کشور عربستان تعجب کنیم و از اینکه این وزارت خانه به مقر قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر از شاهزادگان خاندان سعودی تبدیل شده، شگفت زده شویم.

اما وقتی «ترکی حمزه الرشیدی»، یکی از افسران دایره مبارزه با مواد مخدر عربستان چندین شبکه قاچاق مواد مخدر را در این کشور کشف می کند و در ویدئو کلیپ هایش، واقعیت های پشت پرده حاکم بر قضیه مواد مخدر در عربستان را افشا می کند، وزارت کشور وی را بازداشت و سر به نیست می کند.

اگر کسی خارج از خاندان نداند، همه خاندان سعودی می دانند که شاهزاده «فهد بن سلمان» که در دهه ۸۰ قرن گذشته جانشین امیر منطقه «الشرقیه» بود، به مواد مخدر اعتیاد داشت و تا زمان مرگش از سمتش کناره گیری نکرد و کسی هم او را برکنار نکرد.

آیا می دانستید، شاهزاده «فیصل بن فهد»، رئیس کمیته جوانان عربستان سعودی به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داد، اما تا آخرین لحظه نه مورد تعرض قرار گرفت و نه از منصبش به دلیل اعتیاد برکنار شد.

آیا شاهزاده «احمد بن سلمان»، پسر شاه کنونی عربستان را به خاطر می آورید که دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داد.

حتی «فهد بن عبد العزیز آل سعود»، پادشاه اسبق عربستان که به گفته همسر سابقش «جنان حرب» به مواد مخدر اعتیاد داشت و تلاش کرده بود، با بستری شدن در یکی از مراکز درمانی ایتالیا خود را درمان کند.

همچنین «مارک یونیک»، نگهبان سابق و شخصی شماری از شاهزادگان سعودی از شاهزاده «احمد بن عبد العزیز» به عنوان یکی از افراد خاندان سلطنتی عربستان که به مواد مخدر معتاد است، یاد می کند.

آنچه به آن اشاره شد، مواردی انگشت شمار از شاهزادگان سعودی است که به دلیل مصرف مواد مخدر نه از منصب خود برکنار شدند و نه مورد پیگرد و باز خواست قرار گرفتند و این شاهزادگان غیر از شاهزادگان سعودی هستند که به انواع مشروبات الکی معتاد بوده و دائم الخمر شمرده می شوند.

در راس این شاهزادگان دائم الخمر باید به شاهزاده «بندر بن سلطان» اشاره کرد که حتی طی دوره درمان در منصب اش ابقا شده بود و به سمت مشاور امنیت ملی عربستان نیز منصوب شد و برکناری وی از این منصب نه به دلیل اعتیاد، بلکه به خاطر جنگ قدرتی که بین شاهزادگان سعودی در جریان بود، صورت گرفت.

همچنین شاهزاده «فواز بن عبد العزیز» که زمانی امیری مکه مکرمه را برعهده داشت، از جمله افراد دائم الخمر خاندان سعودی شمرده می شود که مارک یونیک هم در کتاب خود که درباره فساد حاکم بر آل سعود تالیف کرده است، به نام او اشاره می کند.

 خلاصه سخن اینکه مواد مخدر چه در قالب مصرف آن یا قاچاق آن هیچ گاه در خاندان سعودی جرم محسوب نشده و مورد باز خواست قرار نگرفته است، لذا برکناری محمد بن نایف از منصب ولی عهدی عربستان نه به دلیل اعتیاد وی به مواد مخدر، که به خواست پادشاه سعودی و پسرش که بن نایف را مانعی در مسیر قبضه قدرت در دست خود می دیدند صورت گرفت.