درخواست غرامت انگلیس برای تسخیر سفارت

کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی یک معاهده بینالمللی میان کشورهای دنیا است که در ۲۴ آوریل ۱۹۶۳ در وین به تصویب رسیده و تاکنون در ۱۷۳ کشور اعتبار قانونی یافتهاست

دویچه وله به نقل از روزنامه «تلگراف» نوشت: تابلوهای نقاشی، ‎فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموالی هستند که تخریب شدند.

دویچه وله همچنین در گزارش خود با اشاره به خسارت به سفارت انگلیس، مدعی شده است: «خسارت‌های وارده نه تنها ساختمان سفارت بریتانیا و محل سکونت دیپلمات‌ها در مجتمع قلهک را در برمی گیرد، بلکه شامل آسیب به مدارس بین المللی واقع در مجتمع قلهک نیز می‌شود.»

مدرسه آلمانی‌ها به همراه چند مدرسه بین المللی دیگر از زمان حضور دانشجویان ایرانی در آن بسته شده‌اند و فعالیتشان متوقف شده است.
به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط بریتانیا بود که مجلس شورای اسلامی قانون کاهش روابط دو کشور به سطح کاردار را تصویب کرد. اقدامی که چند روز بعد با تظاهرات دانشجویی وتسخیر سفارت انگلیس ازسوی دانشجویان روابط بین دو کشور را بحرانی کرد و در پی آن انگلیس از دیپلماتهای ایرانی خواست ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.
از سوی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که روز گذشته در حاشیه نشست بین دو در دیدار با وزیر امور خارجه سوئد تسخیر سفارت انگلیس در تهران را مورد تائید ندانسته اما در عین حال تاکید کرده بود این امر قابل پیش بینی نبوده است، روز گذشته خود با روزنامه آلمانی «فرانکفور‌تر آلگماینه» اظهار داشت، قصد عذرخواهی از ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا را ندارد.

صالحی با مقصر دانستن بریتانیا در وقوع بحران اخیر در روباط دو کشورگفت: این رفتار و موضع گیریهای دولت بریتانیا بود که باعث خشم و واکنش مردم شد.