انتقال هزاران تن سلاح از فرودگاه زاگرب به سوریه

 تسلیحات شیمیایی در سوریه موضوعی است که آمریکا تلاش می‌کند به عنوان یک بازی سیاسی علیه دولت سوریه استفاده کند.

آمریکا از سال 2013 به بهانه‌های مختلف تلاش کرد تا موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به دولت سوریه نسبت دهد، حال آنکه این گروه‌های تکفیری هستند که به کمک برخی کشورهای منطقه سلاح های شیمیایی را در نبردهای میدانی استفاده می کنند.

اوایل امسال دولت آمریکا به بهانه و ادعای واهی استفاده دولت سوریه ده‌ها موشک «تام هاوک» به پایگاه الشعیرات شلیک کرد. البته تحلیلگران معتقدند که ارتش آمریکا بیشتر با هدف حمایت از تروریست‌ها و بهانه جویی دیپلماتیک، این حمله نظامی را ترتیب داد.

مخازن عظیم تسلیحات متعارف و شیمیایی گروه تروریستی جبهه النصره/هزاران تن سلاح از فرودگاه زاگرب چگونه به سوریه منتقل شد؟ + آمار و جزئیات

 

مخازن عظیم تسلیحات متعارف و شیمیایی گروه تروریستی جبهه النصره/هزاران تن سلاح از فرودگاه زاگرب چگونه به سوریه منتقل شد؟ + آمار و جزئیات

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی در گزارش ماه مارس اعلام کرده بود که در حمله خان شیخون از گاز سارین یا مشابه آن استفاده شده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ارزیابی گزارش این سازمان درباره حمله شیمیایی ادعایی به خان شیخون گفت: بازرسان هنوز نمی‌دانند گاز سارین چگونه به خان شیخون رسیده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این زمینه می‌گوید: زمانی که در بحث اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون، آمریکا از این اتهام برای یک حمله تجاوزکارانه علیه سوریه استفاده کرد ما و تعداد دیگری از کشورها اعلام کردیم که باید یک تحقیقات شیمیایی در محل انجام شود و آمریکا و کشورهای غربی مانع این تحقیقات میدانی در محل شدند.

در حقیقت ایالات متحده و همپیمانانش سلاح‌های متعارف و نامتعارف را در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار می‌دهند تا در مواقع لزوم، هنگامی که ترریست‌ها عقب‌نشینی کردند، بتوانند از این سلاح‌ها در میادین نبرد استفاده کنند تا بتوانند مجددا ابتکار عمل را در نبردها در اختیار بگیرند.

آمریکا در حالی تروریست‌های خون ریز جبهه‌النصره را مخالفان میانه رو می‌خواند که این گروه تروریستی انبوهی از تسلیحات شیمیایی را در اختیار دارد و اخیرا هم آمریکا به این موضوع اعتراف کرده است. اسپوتنیک نیوز در این زمینه گزارش داد:« بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، وزارت خارجه آمریکا سرانجام اذعان کرده است گروه تروریستی جبهه النصره که کنترل بخش‌هایی از ادلب سوریه را به دست دارد و به عنوان شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده شناخته می‌شود، نه تنها تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، بلکه از آن علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند.»

ایگور کناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این زمینه می‌گوید: «گروه تروریستی موسوم به هیئت تحریر الشام وابسته به جبهه‌النصره که از تسلیحات سبک و سنگین و تسلیحات انفجاری دست ساز استفاده می‌کند، در استان ادلب سوریه فعال است. این نخستین تأیید رسمی از جانب وزارت خارجه آمریکا درباره این است که نه تنها این گروه تروریستی تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، بلکه در بخش‌هایی از سوریه به منظور انجام حملات تروریستی از این تسلیحات استفاده کرده است، همانگونه که ما بارها هشدار داده بودیم.»

کناشنکوف همچنین یادآور شد: در استان ادلب اطلاعات درباره تنها یک مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در «خان شیخون» در دسترس است. با این‌حال، آمریکا نیروهای دولتی سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کرد. آنهایی که این حمله را برنامه‌ریزی کردند، آن را «مخالفتی معتدل» خوانده بودند. درباره اتهام بمباران شهر ادلب به دست نیروهای هوایی روسیه، وزارت خارجه آمریکا اشتباهی مرتکب شده است و دلیلی برای هراس شهروندان آمریکایی وجود ندارد. جنگنده‌های روسی که در سوریه دست به عملیات می‌زنند، برخلاف آمریکا و ائتلاف آمریکایی، مناطق مسکونی را هدف قرار نمی‌دهند.

جبهه النصره اصلی‌ترین گروه تروریستی پس از داعش در سوریه است که برآوردها نشان می‌دهد، استعداد این گروه تکفیری نزدیک به 5 تیپ عملیاتی است. منابع روسی در این زمینه می‌گویند: «جبهه النصره» دومین گروه تروریستی در خاک سوریه است که دارای بیش از 15 هزار عضو مسلح است که بیشترشان سوری هستند.

سوال اینجاست که اسلحه، موشک، سلاح های ضد نفر و اسلحه های ضد زره این گروه تروریستی از طرف چه گروه‌هایی تامین می شود؟ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این زمینه می‌گوید: "شرایط درباره گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه «بسیار مبهم است»، زیرا برخی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی به طور دائم در حال ممانعت از کشته شدن عناصر این گروه هستند. آنها (آمریکا) روحیه، شجاعت یا توانایی جدا ساختن جبهه النصره از اپوزیسیون سوریه را که با طرف آمریکایی همکاری می‌کرد، نداشتند. این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مخازن عظیم تسلیحات متعارف و شیمیایی گروه تروریستی جبهه النصره/هزاران تن سلاح از فرودگاه زاگرب چگونه به سوریه منتقل شد؟ + آمار و جزئیات

با وجود سیل نجومی میلیاردها دلار پول، سلاح و تجهیزاتی که از سوی غرب روانه سوریه می‌شود، پیداست که وزارت خارجه امریکا از همان ابتدای این خشونت نیز می‌دانست که اصلی‌ترین گروه (تروریستی) در سوریه القاعده یا به طور دقیق‌تر النصره بوده است. گزارش ها نشان می دهد که ائتلاف بین المللی ایالات متحده و ارتش این کشور از عملیات نظامی تروریست های تکفیری در سوریه حمایت می کنند. روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می گوید: از همان آغاز برای تحلیلگران مسائل ژئوپلتیک آشکار بود که درگیری در سوریه نتیجه قیامی در «حمایت از دموکراسی» نبوده و بلکه ثمره توطئه‌ای دقیق بین امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است تا بر پایه آن افراط‌گرایان فرقه‌ای و وابسته به القاعده را بر ضد دولت سوریه بشورانند و از آنان حمایت کنند.

 

گزارش منابع غربی نیز نشان می دهد که هزاران تن سلاح از فرودگاه زاگرب به سمت سوریه برای تروریست های تکفیری ارسال شده است که این موضوع نمی تواند خارج از حمایت های آمریکا باشد.