پیام حملات اخیر طالبان به پایگاه‌های نظامیان افغان

 کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حملات مرگبار اخیر طالبان به نیروهای امنیتی افغان در هفته‌های اخیر حاوی پیام قدرت این گروه علیه استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان بوده است و همچنین نشان می‌دهد که طالبان برای حمله به پایگاه‌های نظامی به جای حمله به مناطق شهری تلاش می‌کنند.

طالبان در حملات اخیر این گروه از خودروهای زرهی و بمب‌گذاری شده «هاموی» برای حمله به پایگاه‌های نظامی، تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغان و غارت تسلیحات و خودروهای نظامی آنها استفاده کردند.

حملات اخیر همچنین نشان دهنده تغییراتی در رویکرد طالبان نسبت به سال‌های گذشته و تلاش این گروه برای کنترل مراکز ولایت‌ها در این کشور است؛ مانند شهر «قندوز» در شمال افغانستان که در 24 ماه گذشته دو بار توسط طالبان سقوط کرد.

«وندا فلباب برون» عضو ارشد موسسه «بروکینگز» در این باره گفت: پس از اعلام استراتژی ترامپ مبنی بر عدم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و افزایش شمار این نظامیان، طالبان می‌خواهد که قدرت خود را نشان دهد.

وی افزود: آنها دیگر برای تحت کنترل درآوردن مراکز ولایت‌ها تلاش نمی‌کنند و سرمایه‌های خود را برای آن هدر نمی‌دهند.

مخالفان مسلح دولت افغانستان پیش از این نیز چندین حمله مرگبار را علیه نیروهای امنیتی افغان انجام داده بودند، از جمله حمله به لشگر 209 شاهین در شهر مزار شریف که دستکم 144 کشته برجا گذاشت.

در ماه آگوست ترامپ اعلام کرد که نظامیان آمریکایی برای زمان نامشخصی درافغانستان باقی خواهند ماند، حملات علیه طالبان افزایش خواهد یافت و نظامیان بیشتری نیز به این کشور اعزام خواهند شد.

پس از اعلام این استراتژی نیز آمریکا حملات هوایی خود را به شدت افزایش داد و تنها در ماه سپتامبر گذشته نیروی هوایی این کشور 751 بمب را در افغانستان مورد استفاده قرار دادند که در 7 سال گذشته بی‌سابقه بود.

یکی از سخنگویان طالبان نیز حملات اخیر را «پیامی صریح» خوانده و گفته که به دشمن که گمان می‌کرد با استراتژی ترامپ ما را ترسانده درس خوبی داده شد.

«مایکل کوگلمن» عضو ارشد «اندیشکده ویلسون» نیز در این باره گفت: فکر می‌کنم طالبان می‌خواست تا پیام بسیار روشنی را برساند. این گروه ترجیح می‌دهد به جای گفت‌وگو بجنگد و اینکه این گروه توانایی جنگی بسیار بالایی دارد.

حمله به اهداف امنیتی در واقع یک تیر و سه نشان است زیرا به طالبان این اجازه را می‌دهد تا انتقادات علیه این گروه مبنی بر تلفات غیرنظامیان را برطرف کند، نیروهای امنیتی افغان را از بین ببرد و تجهیزات آنان را غارت کند.

ژنرال «عبدالوحید طاقت» افسر امنیتی سابق می‌گوید که خودروهای هاموی و دیگر خودروهای نظامی بسیار مستحکم‌تر از خودروهای عادی هستند و قابلیت بارگیری مقدار زیادی از مواد منفجره را دارند.

کوگلمن نیز گفت: نیروهای امنیتی افغان وقتی شاهدند که تسلیحات خودشان علیه آنها استفاده می‌شود روحیه خود را از دست می‌دهند.

ترس از اینکه نیروهای نفوذی طالبان در صفوف نیروهای امنیتی افغان رخنه کرده‌اند، روحیه نظامیان افغان را بیش از این تضعیف می‌کند. گفتنی است که گزارش‌هایی مبنی بر فساد گسترده در ارتش افغانستان و فروش تسلیحات نظامی به طالبان نیز وجود دارد.

با این حال مقامات آمریکایی و افغان هنوز برای این پرسش پاسخی نیافته‌اند که چگونه باید با چنین حملات چریکی مقابله کرد.

یکی از منابع امنیتی نیز با تاکید بر عدم افشای نامش اظهار داشت : نیروهای افغان باید از پایگاه‌های خود خارج شوند و حالت تهاجمی بگیرند.

وی افزود:مناطقی که پلیس این کشور در شب در آن گشت می‌زند امن‌تر از مناطقی است که ارتش به آن اعزام شده است.

فلباب برون نیز گفت: تقویت ایست‌های بازرسی و تبادل اطلاعات نیز در بهبود وضعیت فعلی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، ژنرال «عبدالرازق» فرمانده پلیس قندهار اما معتقد است که حملات سریع و بیشتر هوایی نقطه پایانی برای درگیری‌های طولانی مدت مانند درگیری هفته گذشته در «گردیز» خواهد شد.

وی تصریح کرد: نیروی هوایی افغانستان باید هرچه زودتر تجهیز شود.

این ژنرال افغان افزود که حملات هفته اخیر پاسخی به ترامپ نبوده، بلکه نتیجه عصبانیت مخالفان مسلح از این بوده که در فصل جنگی به اهداف تعیین شده خود نرسیدند.

در حالی که طالبان تهدید به حملات بیشتری کرده عبدالرازق هشدار داد: ما باید به جای نگران بودن اقدامات ضروری را انجام دهیم.