آل‌سعود حتی به نوزادان و کودکان هم رحم نمی‌کند!

شبکه خبری پرس تی وی در گزارشی اعلام کرد جنگ یمن تاثیرات ویرانگری بر جای گذاشته است که یکی از آنها استفاده از تسلیحات ممنوع شده بین المللی مانند بمب های خوشه ای است.

در جدیدترین مورد از این گونه حملات، شش کودک بر اثر انفجار یک بمب خوشه ای در بیرون روستای آنها در استان صنعا به شدت دچار سوختگی شدند. این حادثه واکنش خشمگینانه یمنی ها را در پی داشت که از سازمان ملل متحد خواستند عربستان را به سبب جنایات ضد بشری مواخذه کند.

محمد العطاب، خبرنگار پرسی تی وی در گزارشی از صنعا پایتخت یمن گفت تصاویر جدیدی از کودکان یمنی که در پی بمباران خوشه ای در استان صنعا در بیرون خانه خود زخمی شدند، منتشر شده است. این حادثه واکنش خشمگینانه یمنی ها را به دنبال داشت اما این نخستین مورد از چنین حملاتی نبوده است. کودکان بسیاری در یمن بر اثر انفجار بمب های خوشه ای که عربستان سعودی در سرتاسر کشور بر سر آنها فرو می ریزد جان یا اعضای بدن خود را از دست داده اند.

عبدالحکیم الکوحلانی، سخنگوی وزارت بهداشت یمن گفت: «تردیدی نیست که جنایات جنگی سعودی ها در یمن بی سابقه است. به همین دلیل بود که سازمان ملل نام عربستان را در فهرست سیاه قاتلان کودکان وارد کرد. عربستان سعودی از بمب های خوشه ای در مناطق پرازدحام غیرنظامی، زمین های کشاورزی و محل نگهداری حیوانات استفاده می کند. ما از مردم آزاده جهان می خواهیم در کنار مردم یمن بایستند و به رفتار بیرحمانه سعودی ها که همه خطوط قرمز را نقض کرده است، پایان دهند.»

به گفته پزشکان، تسلیحات ممنوع شده بین المللی حتی نوزادان را نیز هدف قرار داده است.

عبدالله المفلاحی از فعالان حقوق بشر در یمن گفت: «ناکامی ارتش عربستان در تحقق اهدافش ریاض را مجبور کرده است با حمایت آمریکا از سلاح های ممنوع استفاده کند. استفاده از این سلاح ها حتی در میادین جنگ ممنوع است، اما عربستان سعودی از آنها در مناطق مسکونی غیرنظامی استفاده می کند. ما اکنون شاهد افزایش موارد ابتلا به سرطان و شیوع بیماری وبا هستیم که حدود یک میلیون نفر را مبتلا کرده و هزاران نفر را به کام مرگ فرستاده است.»

برآورد شده است که بیش از 13 هزار یمنی از زمان آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن در اوایل سال 2015 جان خود را از دست داده اند. حملات هوایی سعودی ها در دو مورد به کشته شدن صدها نفر در صنعا پایتخت یمن منجر شد.

کارشناسان درباره استفاده سعودی ها از بمب های خوشه ای در جنگ یمن هشدار داده اند که علت آن تاثیر اینگونه تسلیحات ممنوع شده بین المللی بر غیرنظامیان و محیط زیست است. آنها می گویند چنین اقداماتی به منزله جنایات جنگی است و عربستان سعودی را مستحق پیگرد قضایی بین المللی می کند.