بارزانی، مسئول شکست‌های نظامی و سیاسی

 «شورش حاجی» سخنگوی جنبش تغییر (گوران)، روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «اوضاع بحرانی در اقلیم کردستان نتیجه تصمیم‌های انفرادی درباره همه‌پرسی بوده است.»

شورش حاجی در اشاره به تسلط نیروهای عراقی به شهر کرکوک و بسیاری از مناطق مورمنازعه میان بغداد و اربیل، اظهار داشت: «اقلیم کردستان مساحت جغرافیایی زیاد و همچنین حمایت‌های قدرت‌های بین‌المللی، که خواستار تعویق همه‌پرسی شده بودند را از دست داده است.»

سخنگوی جنبش تغییر عملکرد «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق را برای جنبش کرد‌ها «فاجعه‌بار» خواند و گفت: «رئیس اقلیم کردستان و معاونش هیچ‌گونه مشروعیتی ندارند و باید از پست‌شان کناره‌گیری کنند.» وی خواستار «لغو نظام ریاستی و تثبیت نظام پارلمانی» شد.

سخنگوی این جنبش اپوزیسیون همچنین از دولت اقلیم کردستان خواست «استعفا دهد و یک دولت نجات ملی برای پایان دادن به بحران کنونی با بغداد از طریق گفت‌وگو و نیز آماده‌سازی برای انتخابات در این اقلیم، تشکیل شود.

وی همچنین تصریح کرد که «یوسف محمد» رئیس معزول پارلمان کردستان عراق به اربیل بازگشته و با گروه‌های پارلمانی برای انحلال دولت کنونی رایزنی می‌کند.

حاجی تأکید کرد، در صورت عدم پاسخ‌گویی به این خواسته‌ها، جنبش تغییر به گزینه‌های دیگری متوسل خواهد شد. وی درباره ماهیت این گزینه‌ها توضیحی نداد.

جنبش تغییر با برگزاری همه‌پرسی در تاریخ ۲۵ سپتامبر مخالفت کرده بود، زیرا زمان آن را نامناسب می‌دانست.