ائتلاف با حزب الله در انتخابات امری عادی است

نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان در مصاحبه با خبرنگار روزنامه [جدیدالانتشار] الاتحاد لبنان در پاسخ به پرسشی درباره ائتلافش با حزب الله گفت: اینکه انسان با خودش ائتلاف کند امری عادی است. ما در همه حوزه‌ها باهم متحد هستیم و در هیچ امری توافق نمی‌کنیم، اما اختلاف هم نداریم.

نبیه بری افزود: من و سید حسن نصرالله اعتقادات و اندیشه‌های مشترکی داریم. ما یک روح در دو بدن هستیم و همه باید این نکته را بدانند. رسول اکرم فرمودند: کسی که با دیگران مشورت می‌کند در واقع در عقل آن‌ها شریک می‌شود. آیا شراکتی بیش از این وجود دارد؟

نبیه بری گفت: من هرگز در فکر تعویق انتخابات نبوده ام، اما سعد الحریری [نخست وزیر لبنان] در دیداری که با من داشت خواستار تعویق انتخابات شد و گفت: به علت آنکه قادر نیست به طرابلس برود در صورت برگزای انتخابات در موعد مقرر در این انتخابات شرکت نخواهد کرد. من نیز برای آنکه به منطق افراط گرایی و داعش اجازه پیروزی ندهیم با درخواست او موافقت کردم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضع من بر پایه منافع عالی کشور است که گاهی فراتر از قانون اساسی و مقررات است. به طور مثال مسئله داشتن سلاح بدون مجوز بر اساس قانون ممنوع است. اما وقتی اسرائیل به ما حمله می‌کند یا کشور ما اشغال می‌شود، با اتکا بر منافع عالی کشور توزیع سلاح و مقاومت در برابر اشغالگران واجب می‌شود. یکبار فؤاد السنیوره، نخست وزیر اسبق از من خواست مقاومت لبنان را خلع سلاح کنیم و من به او گفتم هر وقت شما از اسرائیل قدرتمندتر شدید درخواست خلع سلاح را مطرح کنید.

نبیه بری درباره مسئله آوارگان سوری نیز گفت: برخی مناطق سوریه از امنیت برخوردار شده اند و بخشی از آوارگان باید به خانه‌هایشان بازگردند. برخی در دولت نمی‌خواهند با سوریه تعامل داشته باشند، اما برخی دستگاه‌های رسمی نظیر دستگاه امنیتی و ارتش با دمشق تعامل دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان کانال تماس استفاده کرد. اگر از من بخواهند، برای ایجاد چنین کانال‌هایی آمادگی دارم. من دو ماه پیش با نخست وزیر سوریه تماس گرفتم و یکی از نمایندگان فراکسیون مربوطه را به همراه هیئتی از کشاورزان به سوریه فرستادم. در مناسبت‌های مختلف نیز با مسئولان سوری پیام رد و بدل می‌کنیم.