حمایت استیو بنن از انزوای قطر  کرد

 استراتژیست جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا که چندی پیش برکنار شد، از انزوای قطر توسط ریاض و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس حمایت کرد.

 
 بنن از این تلاش عربستان حمایت کرد و گفت که قطر باید پاسخگوی اقداماتی چون تأمین مالی اخوان المسلمین و دیگر «تروریسم اسلام افراطی» باشد.

وی در نشست روز دوشنبه (دیروز) اندیشکده «هادسن» گفت: «من فکر می‌کنم که تنها مهم‌ترین مسئله‌ای که در جهان در حال رخ دادن است، اوضاع قطر است. هر آنچه در قطر رخ می دهد به مهمی آن چیزهایی است که در کره شمالی رخ می‌دهد».

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که سران عربستان سعودی در نشست روز یکشنبه هفته جاری، درخواست وی مبنی بر پایان دادن به انزوای قطر را رد کردند.

مصر، بحرین و امارات متحده عربی پیرو اقدام ریاض در قطع روابط با قطر، به سوی منزوی کردن قطر پیش رفتند.

این نزاع دیپلماتیک در ماه ژوئن بعد از سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه و درخواست وی از کشورهای منطقه برای پایان دادن به تأمین منابع مالی گروههای تروریستی آغاز شد.

بنن سخنرانی ترامپ را نقطه عطفی در سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه خواند و گفت: «فکر نمی‌کنم که این مسئله اتفاقی باشد که دو هفته بعد از این نشست (کشورهای عربی با ترامپ)، ما شاهد آن باشیم که امارات متحده عربی، بحرین و مصر و پادشاهی عربستان سعودی، کشور قطر را در محاصره اقتصادی قرار دهند».

ترامپ در سپتامبر سال جاری میلادی گفت که تمایل به میانجیگری برای نزاع پیش آمده میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و قطر را دارد و این در حالی است که در ابتدا از تلاش تحت رهبری ریاض علیه قطر حمایت کرده بود.

روزنامه آمریکایی «مک کلاچی» روز دوشنبه گزارش کرد که امارات متحده عربی به شرکت وابسته به بنن به نام « کمبریج آنالیتیکا» برای کمپین روابط عمومی علیه قطر در شبکه‌های اجتماعی مبلغ 330 هزار دلار پرداخت می‌کند.

بنن دربار این خبر گفت: «این شرکت هیچ ارتباطی به من ندارد».