اردوغان: اروپا به عضویت ترکیه نیاز دارد

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را امری غیر قابل اجتناب و بدون جایگزین برای اتحادیه اروپا ارزیابی کرده و تاکید کرد که همه راه های دیگر به بن بست و اختلافات داخلی منجر می شود.

به اعتقاد اردوغان اتحادیه اروپا وابسته به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است و به آن نیاز دارد. به زعم وی یک اروپای بدون ترکیه به تنهایی، بن بست و درگیری های داخلی منجر می شود. اردوغان در این باره گفت: ترکیه به اروپا وابسته نیست و در حقیقت این اروپا است که به ما وابسته است.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دستورالعمل و نسخه ای علیه مسائل روزافزون اتحادیه اروپا عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه است. با این حال ترکیه را نمی توان تهدید کرد. آن هایی که اعتقاد دارند می توانند ما را با تحریم ها به زانو درآورند به زودی خواهند دید که خطایی بزرگ را مرتکب شده اند.

اواخر هفته گذشته نیز اردوغان در سخنانی ابراز امیدواری کرده بود که روابط کشورش با اتحادیه اروپا سرانجام خوبی داشته باشد.

روابط بین اتحادیه اروپا و ترکیه بخصوص بعد از کودتای نظامی جولای 2016 در این کشور به شدت تیره و تار شده است. از دید برلین دستگیری حدود 11 تبعه آلمانی در ترکیه بسیار مسئله ساز است.

ترکیه نیز این انتقاد را به اتحادیه اروپا و بخصوص آلمان وارد می کند که از سازمان های تروریستی مانند حزب ممنوعه کارگران کردستان حمایت می کند.