ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه مسکو

مقامات آمریکایی آرشیو اسناد کنسولگری روسیه در شهر سانفرانسیسکو که پیش از این (در تاریخ 2 سپتامبر) بسته شده بود را به سفارت روسیه در واشنگتن تحویل دادند و با این کار، در واقع برخلاف قوانین بین المللی، به دیپلماتهای روسی اجازه ندادند تا خود وارد ساختمان کنسولگری شده و این اسناد را خارج کنند.

سفارت روسیه در بیانیه ای که در اعتراض به این اقدام منتشر شد، ضمن اعلام این مطلب، یادآور شده است: «مقامات آمریکایی به ما اجازه ورود به ساختمان کنسولگری را نداده و خودشان آرشیو اسناد را از آنجا خارج نموده و به سفارت روسیه در واشنگتن تحویل دادند. این اقدام برغم اعتراض مکرر وزارت امور خارجه و سفارت روسیه صورت گرفت. این آرشیو در تاریخ 23 اکتبر به دیپلماتهای روسی تحویل داده شد.» 

به گفته مقامات سفارت، آرشیو اسناد کنسولگری، جزو اسناد غیرقابل دسترسی و مصون از آسیب پذیری، صرف نظر از هر زمان و مکان نگهداری آنها، بشمار می روند. بدین ترتیب طرف آمریکایی یکبار دیگر مفاد کنوانسیون وین در خصوص روابط کنسولی بین کشورها و کنوانسیون روابط دوجانبه را نقض نموده است.

در بیانیه سفارت روسیه تاکید شده است که اقدامات غیرقانونی و غیردوستانه مقامات واشنگتن، این حق را برای طرف روسی بوجود آورده است تا احتمالا اقدام مشابهی را با سفارت و کنسولگریهای آمریکا در خاک فدراسیون روسیه انجام دهند. برای اینکه «مقابله به مثل» یکی از اصول روابط دیپلماتیک بین کشورها محسوب می شود.

به نوشته این روزنامه، "سرگئی لاوروف" و "رکس تیلرسون" وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، احتمالا در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام که قرار است در تاریخ 11-10 نوامبر سال جاری در ویتنام برگزار شود، با یکدیگر دیدار خواهند کرد و ادامه اقدامات خصمانه واشنگتن علیه مسکو، قطعا یکی از موضوعات مورد مذاکره دو طرف خواهد بود.