طرح پرهزینه شاهزاده سعودی برای نابودی دمشق

اسناد افشاشده از آژانس امنیت ملی آمریکا از طرح شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه  پرده برداشت.

بنا به این گزارش، گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه در 18 مارس سال 2013 چند حمله موشکی همزمان به قلب شهر دمشق پایتخت سوریه انجام داده که بر اساس آن مقر ریاست‌جمهوری، فرودگاه بین‌المللی دمشق و ساختمان‎های امنیتی دولت سوریه هدف قرار داده شدند؛ این حمله موشکی ارسال پیامی تهدیده‌کننده به دولت سوریه مبنی بر وضعیت شکننده آن پس از دوسال از آغاز ناآرامی‌های این کشور بود.

«اینترسپت» با اشاره به حمله‌های موشکی به دمشق در 18 مارس 2013 می‌نویسد که اسناد تازه‌ افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا توسط افشاگر معروف «ادوار اسنودن» نشان می‌دهد که «سلمان بن سلطان» از شاهزادگان سعودی به مناسبت دومین سال آغاز درگیری‎های سوریه، با ارسال حجم عظیمی از تسلیحات جنگی و مواد منفجره به گروه‌های تروریستی در سوریه، این حمله موشکی را به قصد سرنگونی شهر دمشق انجام داده‌ است.

طبق این اسناد افشاشده «سلمان بن سلطان» در سال 2013 بیش از 120 تُن سلاح و تجهیزات تظامی و مواد منفجره را در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داده تا «دمشق را نابود کنند» و فرودگاه بین‌اللمی این شهر را «با خاک یکسان کنند».

به نوشته «اینترسپت» عربستان سعودی از آغاز درگیرها در سوریه بارها بر سرنگونی قریب‌الوقوع دولت سوریه تأکید می‌کرد. شاهزاده «سلمان بین سلطان» در سال 2013 پیش از آنکه به معاون وزیر دفاع عربستان ارتقا یابد، یکی از کلیدی‌ترین مقامات امنیتی این کشور بود که تحولات جنگ سوریه را پی‌گیری می‌کرد.