افشای حضور اسرائیل در ابرپروژه «نئوم» در عربستان

 درپی اعلام رسمی طرح ساخت شهری مدرن در شمال غربی عربستان سعودی از سوی «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور، اکنون مشخص شده تعداد زیادی از کمپانی‌های اسرائیلی در مذاکرات برای شرکت در این طرح 500 میلیارد دلاری حاضر هستند.

روزنامه «جروزالم پست» چاپ فلسطین اشغالی اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد تعداد زیادی از کمپانی‌های اسرائیلی مذاکرات متعدد و فشرده‌ای را با صندوق سرمایه‌گذاری‌های عام عربستان سعودی جهت شرکت در روند ساخت «پروژه نئوم» (NEOM Project) انجام می‌دهند.

بر این اساس، عربستان سعودی قصد دارد ساخت این «شهر هوشمندِ» 26500 کیلومتر مربعی را آغازی برای پایان دادن به تحریم چند ده ساله همکاری با شرکت‌های اسرائیلی قرار دهد.

به دلیل حساس بودن موضوع همکاری شرکت‌های اسرائیلی برای تامین مابقی بودجه مورد نیاز برای ساخت این پروژه (صندوق سعودی حدود 230 میلیارد دلار در اختیار دارد) این شرکت‌ها نمی‌توانند علنا درباره جزئیات توافقات صحبت کنند.

یک منبع در شرکتی اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود می‌گوید: «سعودی‌ها نمی‌خواهند این همکاری شکل رسمی پیدا کند اما وقتی شرکت سرمایه‌گذاری اسرائیلی از بخش خصوصی باشد، همه نوع همکاری در زمینه انرژی، آب، کشاورزی و دیگر موارد ممکن خواهد بود.»

 

 

جروزالم پست تایید می‌کند که مکاتبات رد و بدل شده میان دیپلمات‌های سعودی و تجار اسرائیلی مبنی بر در جریان بودن مذاکرات برای همکاری‌های اقتصادی را مشاهده کرده است. همچین در حال حاضر تعدادی از کمپانی‌های امیتی اسرائیلی، ابزارهای امنیت مجازی برای این پروژه به دولت عربستان می‌فروشند.

یکی دیگر از تجار اسرائیلی حاضر در این پروژه، گفت در صورت حصول توافقی دیپلماتیک با فلسطینیان، بسیاری از کمپانی‌های ما می‌توانند همکاری‌های خود با عربستان سعودی، مصر و اردن را علنی کنند.

جروزالم پست تاکید کرد اگر عربستان سعودی بخواهد این شهر هوشمند را بر پایه انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های فوق مدرن و تجهیزات پیشرفته بسازد، ناچار خواهد بود برای این بخش‌ها، کمپانی‌های اسرائیلی را به کار بگیرد.

«ارل مارگالیت» بنیان‌گذار یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی درباره فرصت‌های اقتصادی که ابرپروژه نئوم برای آنها دارد به این روزنامه گفت: «مذاکرات زیادی با تجار و سیاستمداران سعودی در حال انجام است. اینکه محمد بن سلمان گفت همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای باید باشد، خود چراغ سبزی به اسرائیلی‌هاست تا تحت عنوان همکاری اقتصادی منطقه‌ای، مذاکرات را آغاز کنند.»

از جمله ویژگی‌های پروژه نئوم، اشراف آن بر ساحل دریای سرخ است که شریان اقتصادی مهمی به شمار می‌رود و 10% از مسیر عبور و مرور تجارت جهانی از آن می‌گذرد. هدف از این طرح، توسعه بخشهای اقتصادی اصلی برای آینده این کشورهاست. 9 بخش قتصادی اصلی برای افزایش حضور اقتصادی مطرح شده که عبارتند از: انرژی و آب، حمل و نقل، تکنولوژیهای بنیادین، غذا، صنایع پیشرفته، رسانه و تولیدات رسانه ای، سرگرمی، علوم تکنولوژی مانند هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک و آینده سطح معیشتی شامل مسکن، امنیت و سلامت، بهداشت و فضای سبز.