انتقاد روسیه از گزارش کمیته مشترک سازمان ملل

در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، تاکید شده است که در گزارش منتشره از سوی کمیته مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که در واقع شامل نتیجه تحقیقات صورت گرفته در خصوص حمله شیمیایی در شهر "خان شیخون" سوریه است، بطور کلی مواضع روسیه در رابطه با این حادثه، نادیده گرفته شده است.

در این بیانیه آمده است: «این سند در مسکو با دقت بسیار زیاد در حال مطالعه و بررسی است. ولی در همان نگاه نخست به این گزارش هم می توان دریافت که دیدگاهها و ارزیابی‌های متخصصان ویژه روسی که به درخواست خود کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاحهای شیمیایی صورت گرفته بود، بطور کامل نادیده گرفته شده است.» 

به عقیده مقامات دیپلماتیک روس، در این گزارش در عین حال به هیچیک از سئوالات مطرح برای طرف روسی پاسخی نداده شده است. در عوض در این سند نتیجه گیریهای متناقض، مبتنی بر تحقیقات مراکز نامشخص و غیرمعتبر و «کارشناسان مستقل» بکار گرفته شده که به هیچ وجه نمی تواند دلایل و مستنداتی قابل قبول و متقاعدکننده باشند.

در این بیانیه یادآوری شده که طرف روسی بعد از تجزیه و تحلیل دقیق این گزارش، هفته آینده دیدگاه روشن‌تری در این رابطه ارائه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که در نظر دارد تا مکانیزمی برای اقدامات بعدی با توجه به اینکه در تاریخ 16 نوامبر ماموریت کمیته مشترک تحقیق به پایان خواهد رسید، به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، ارائه خواهد داد.

همانور که پیش از این اعلام شد، کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود دقیقا تقصیر استفاده از تسلیحات شیمیایی را به گردن دولت سوریه انداخته اند.