گوشه‌‌هایی از درد و رنج مردم روهینگیا از زبان ملکه اردن

ملکه اردن در گفتگو با این شبکه وضع اسفبار مسلمانان روهینگیایی در میانمار را «پاکسازی نژادی» دانست.

ملکه رانیا، که اخیرا از اردوگاه آوارگان روهینگیایی میانمار بازدید کرده است، درباره این سفر گفت: من قبل از اینکه این سفر را انجام دهم خود را برای دیدن بدترین شرایط آماده کرده بودم. من با افراد مختلف در اردوگاه دیدار کردم، همه درد و رنج می‌کشیدند. من خانواده‌هایی دیدم که پناهگاه‌های بسیار نامناسب داشتند که از بامبو ساخته شده بودند. در بعضی از این سرپناه‌ها تا ۵۰ یا ۶۰ نفر زندگی می‌کردند. عده دیگری در چادر زندگی می‌کردند. منابعی که در اختیار مردم بود مثل مواد غذایی و آب بسیار اندک بود. واقعا چیز‌هایی که من دیدم وحشتناک بود.حدود ۹۵ درصد مردم دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند، سه چهارم آن‌ها به اندازه کافی، مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، خدمات درمانی و بهداشتی بسیار بسیار اندک است.

سخنان ملکه اردن درباره وضع آوارگان روهینگیا: چیز‌هایی که دیدم وحشتناک بود

او افزود: من به هر طرف که نگاه می‌کردم کودکان را می‌دیدم، کودکان بسیاری در اردوگاه بودند، اغلب آن‌ها بدون اعضای خانواده یا کسانی بودند که از آن‌ها مراقبت کنند. میزان خشونتی که علیه این افراد صورت گرفته بود قابل تصور نبود.

ملکه اردن در واکنش به گفته مجری سی‌ان‌ان که اشاره کرده بود گزارش‌هایی درباره پرتاب کردن نوزادان همانند توپ فوتبال و رواج بازار مخفی تجارت جنسی وجود دارد، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که همین گونه باشد. باند‌های تبهکار به صورت سازمان یافته به دختران تجاوز می‌کنند. دختران دانش‌آموز در مدارس حبس می‌شوند و نظامیان به آن‌ها تجاوز می‌کنند. یک امدادگر به من گفت که دختری ۱۶ ساله را می‌شناسد که ۲۰ بار مورد تجاوز قرار گرفت.

سخنان ملکه اردن درباره وضع آوارگان روهینگیا: چیز‌هایی که دیدم وحشتناک بود

ملکه رانیا در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: آزار و اذیت مردم به صورت سازمان‌یافته صورت می‌گیرد. آنچه که در میانمار رخ می‌دهد چیزی کمتر از یک پاکسازی نژادی نیست. این اتفاق در مقابل چشمان دنیا رخ می‌دهد و هر روز نسبت به آن بی تفاوتی صورت می‌گیرد.

ملکه اردن گفت: آزار و اذیت بر ضد روهینگیایی‌ها از ماه اوت شروع نشد بلکه برای دهه‌ها ادامه داشته است. به نظرمن این کار علت دارد. در چند دهه گذشته نگرش منفی نسبت به مسلمانان شکل گرفته است تا جایی که بسیاری در جهان نمی‌توانند تصور کنند که مسلمانان قربانی هم باشند. من از خودم می‌پرسم که اگر مسلمانان این اقدامات را مرتکب می‌شدند واکنش دنیا چگونه بود و آیا بی تفاوت می‌نشستند؟ ما اکنون شاهد افراط‌گری در یک دین دیگر هستیم، پس افراط‌گری همان افراط‌گری است و باید واکنش یکسانی به آن داشت. ما باید هر جایی که افراط‌گری باشد جلویش را بگیریم.

سخنان ملکه اردن درباره وضع آوارگان روهینگیا: چیز‌هایی که دیدم وحشتناک بود

او در ادامه این مصاحبه گفت: آنگ سان سو چی (رهبر حزب حاکم میانمار) از جنبه اخلاقی فردی است که قدرت زیادی دارد و می‌تواند برضد این خشونت‌ها لب به سخن بگشاید. امیدوارم که وی چنین کاری بکند.

ملکه رانیا در پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا در پی این خشونت‌ها احتمال پیدایش داعش و القاعده در میانمار وجود دارد، نیز گفت: وقتی که بی‌عدالتی باشد و درد و رنج باشد، همیشه زمینه برای بهره‌برداری از یاس مردم وجود دارد و آن‌ها را جذب می‌کند. بهترین راه برای مقابله با ایدئولوژی افراطی، حل کردن ریشه بی‌عدالتی و امید بخشی به مردم است. من شخصا مقیاس زیاد خشونت و ترس مردم را دیدم.

سخنان ملکه اردن درباره وضع آوارگان روهینگیا: چیز‌هایی که دیدم وحشتناک بود