سیاست جنون آمیز عربستان لبنان را تهدید می کند

 «عربستان از سعد الحریری چه می خواهد»، روزنامه «الاخبار» لبنان، گزارش خود درباره سفر از پیش تعیین نشده نخست وزیر این کشور به عربستان را با این پرسش آغاز کرده است.

حسن علیق تحلیلگر روزنامه الاخبار نوشته باید این اقدام که رئیس دولت لبنان به عربستان یا کشوری دیگر فراخوانده می شود به عنوان یک اهانت به لبنان تلقی شود گرچه حالا بیروت به اقدامات مشابه این چنینی عادت کرده است.

علیق نوشته که فراخواندن الحریری به عربستان و اجابت و سفر بدون معطلی او به ریاض اهانت و نقض تمام عُرف های بین المللی و روابط دیپلماتیک میان دو کشور مستقل است. حاکم هر کشوری مانند محمد بن سلمان برنامه کاری برنامه ریزی شده ای دارد و دیدارهای ناگهانی فقط در شرایط اضطراری صورت می گیرد. اما ریاض همواره می خواهد سلطه خود را بر کشورهایی که گمان می کند باید دنباله رو ریاض باشند اعمال کند، در این میان لبنان یک مثال خوب برای اینگونه کشورهاست.

الاخبار نوشته که به نظر می رسد دیوانگی بر سیاست عربستان در خصوص لبنان حاکم شده است، «ثامر السبهان» وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس تنها یک مهره دولتی نیست که بعد از اخراج از عراق حالا ارتقای جایگاه پیدا کرده باشد بلکه او نماینده سیاست حاکمان ریاض است، او ابتدا تنها به پیام و هشدار دادن به لبنان اکتفا کرده بود اما حالا کار او به جایی رسیده که به نخست وزیر دولت لبنان دستور می دهد که باید «حزب الله را از کابینه دولت اخراج کنید».

در ادامه این گزارش آمده که با این اوصاف چه گزینه هایی پیش روی نخست وزیر لبنان وجود دارد؟ «نادر الحریری» رئیس دفتر نخست وزیر روز دوشنبه دیروز با حضور در شبکه «المستقبل» گفت که دولت همچنان به توافقی که به انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس جمهور و ورود او به کاخ «بعبدا» و انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر منجر شد، پایبند است.

با این حال به نظر می رسد الحریری گزینه های زیادی پیش روی خود نداشته باشد. گزینه اول این است که از دولت کناره گیری کند اما این به معنای خروج از دایره قدرت است و هیچ تضمینی هم برای بازگشت او وجود ندارد. گام بعدی می تواند اعتراض و خانه نشینی باشد، در کشوری که تجربه دو سال بدون رئیس جمهور بودن و چندماه عدم حضور نخست وزیر را پشت سر گذاشته، این اقدام هم مثل این است که فردی به پاهای خودش شلیک کند.

به این ترتیب در شرایطی که الحریری تلاش می کند تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اقداماتی انجام دهد که مقداری از محبوبیت از دست رفته در دوران کوچ اختیاری اش را جبران کند، دو گزینه ای که پیش از این مطرح شد تنها منجر به از دست رفتن حمایت رئیس جمهور و نبیه بری ریاست پارلمان لبنان از او خواهد شد.

با این حال انتخاب یکی از این دو گزینه ممکن است در داخل لبنان به معنای از کف دادن قدرت باشد اما آنچه نخست وزیر لبنان به دست خواهد آورد رضایت عربستان است. اما عربستان برای الحریری جز نا امیدی حاصلی نخواهد داشت. ناظران بر سیاست های عربستان در منطقه این کشور را به جنون در سیاست خود متهم می کنند حتی آنهایی که با ریاض دشمنی ندارند معتقدند که با بررسی اقدامات این کشور در خاورمیانه متوجه این موضوع می شویم.

بر اساس این گزارش این ناظران این پرسش را مطرح می کنند که ریاض از جنگ علیه یمن چه دستاوردی داشته؟ جز اینکه این کشور را ویران کرده، مردم آن را به مرز گرسنگی کشانده و فضایی را در یمن برای دشمنی با عربستان ایجاد کرده که به راحتی قابل اصلاح نیست. در عراق چه به دست آورده است؟ نه تنها عراق امروز بلکه عراقی که در زمان صدام حسین با حمایت عربستان به ایران حمله کرد. عراقی که به کویت حمله کرد و با حمایت عربستان مورد محاصره آمریکایی ها قرار گرفت، عراقی که باز هم با حمایت عربستان مورد تجاوز آمریکایی ها قرار گرفت و پس از سال ها شکاف داخلی به وسیله داعش اشغال شد و در آستانه تجزیه هم قرار گرفت. تمام این مصائب با حمایت و کمک ریاض بر سر عراق آمد.

حالا سود این سیاست برای عربستان چه بود؟ هیچ جز اینکه یمن، عراق و حتی سوریه در پی سیاست های عربستان ویران شدند. تحلیلگر لبنانی می نویسد کسانی که دست به اقدامات ویرانگر این چنینی می زنند از اینکه سیاست جنون آمیز خود را در لبنان هم پیاده کنند و امنیت و ثبات موجود در کشور را از بین ببرند و حتی همپیمانان خود را متضرر کنند، ابایی ندارند.