سرانجام سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در ترکیه چه می‌شود؟

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن در یادداشتی آورده است: در تحولی چشمگیر، پارلمان ترکیه پژوهشگران وابسته به خود را به اجرای مطالعه جهانی و گسترده ای درباره سلاح هسته ای در جهان مامور کرده است که این اقدام در پی افزایش احتمال بروز جنگ هسته ای در جهان با توجه به بحران فزاینده میان آمریکا و کره شمالی صورت می گیرد.

تحقیقی که روزنامه ها و رسانه های ترکیه بعضی از قسمت های آن را روز سه شنبه منتشر کردند فاش می کند آمریکا هنوز بخشی از سلاح هسته ای و بمب افکن های راهبردی خود را در خاک ترکیه نگهداری می کند. این تحقیق همچنین نشان می دهد آمریکا در دوران جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی، سلاح هسته ای خود را در چند کشور اروپایی که رابطه خوبی با آنها داشت و نیز ترکیه مستقر کرد و بخشی از این سلاح های هسته ای که در سال 1960 در ترکیه مستقر شدند تا به امروز در خاک این کشور وجود دارند.

این تحقیق همچنین خاطر نشان می کند واشنگتن و آنکارا برای انتشار سلاح راهبردی آمریکا در خاک ترکیه به توافق رسیدند و اوایل سال 1960 آمریکا بخشی از زرادخانه هسته ای و بمب افکن های راهبردی خود را در ترکیه مستقر کرد. تحقیق مذکور همچنین شامل اطلاعاتی درباره نوع سلاح هسته ای موجود در ترکیه است و خاطر نشان می کند که بمب های هسته ای از نوع B61 هستند. این تحقیق با استناد به اطلاعاتی که یکی از مراکز پژوهشی وابسته به ناتو از پژوهشگران آمریکایی دریافت کرده تنظیم شده است و تخمین می زند هنوز حدود پنجاه بمب هسته ای در ترکیه موجود باشد.

در این تحقیق آمده است: در پنج کشور عضو ناتو که از خود سلاح هسته ای ندارند یعنی ترکیه، بلژیک، ایتالیا، آلمان و هلند سلاح هسته ای یافت می شود. این تحقیق به احتمال وجود بمب افکن های راهبردی آمریکا که می توانند مسافت های طولانی را پرواز کنند در پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر آدانای ترکیه اشاره می کند که مورد استفاده ارتش آمریکاست.

پایگاه هوایی اینجرلیک از بارزترین موارد اختلاف بین واشنگتن و آنکاراست که ترکیه بارها تهدید به بستن آن کرده است. مسئولان عالی رتبه ترکیه در اظهارات مختلفی خاطر نشان کرده اند اگرچه این پایگاه ترکیه مورد استفاده ارتش آمریکا قرار می گیرد اما حاکمیت کامل آن برای ترکیه است و دولت آنکارا می تواند تصمیم به بستن آن بگیرد.

در شهر قونیه نیز پایگاه دیگری متعلق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد که در آن نیروها و جنگنده های وابسته به کشورهای عضو پیمان وجود دارند. قبلا یک مرکز پژوهشی در ترکیه، تحقیقی را منتشر کرد که تخمین می زد نود بمب هسته ای در پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر آدانای ترکیه وجود دارد و پنجاه بمب از این تعداد توسط ناتو و آمریکا اداره می شود و آنکارا چهل بمب دیگر را در اختیار دارد اما مطمئن شدن از دقت این اطلاعات از منابع مستقل یا رسمی به دلیل محرمانه بودن داده ها ممکن نیست.

بعد از کودتای نافرجام در ماه ژوئیه سال گذشته و بالا گرفتن بحران بین آنکارا و واشنگتن، تعدادی از روزنامه های ترکیه از دولت آمریکا خواستند سلاح هسته ای آن کشور را از پایگاه اینجرلیک منتقل کند به این بهانه که اختلافات ممکن است افزایش یابد و ترکیه دیگر کشور متحد و مأمنی برای آمریکا نباشد.

ترکیه داشتن سلاح هسته ای را انکار می کند و در سال های اخیر شروع به ساخت تعدادی نیروگاه تولید انرژی مسالمت آمیز هسته ای با همکاری روسیه و ژاپن کرده است. ترکیه از بارزترین امضاکنندگان توافق منع گسترش سلاح های هسته ای در جهان نیز است.